جذاب ترین خودروهای دهه ۶۰ میلادی

با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت در این مقاله به جذاب ترین خودروهای دهه ۶۰ میلادی می پردازیم .

 

JAGUAR  E-TYPE

 

اگر از یک جوان زیر ۳۰ سال سوال کنید که زیباترین خودرویی که دیده چیست، بی‌تردید شاهد جواب‌هایی چون لامبورگینی اونتادور، پورشه کررا جی‌تی، بوگاتی ویرون و یا پاگانی هوآیرا خواهید بود.  اما ETYPE از آن استثنا‌های روزگار است.

اتومبیلی که توسط «مالکوم سایر» طراحی شده، بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ به مدت ۱۴ سال در کاونتری انگلستان ساخته می‌شد و در دسته خودرو‌های اسپرت قرار می‌گرفت.

در حالی‌که ارزش مادی و معنوی یک خودرو و خاص بودن آن به تولید کم بستگی دارد،E TYPE با فروش بیشتر از ۷۰هزار دستگاه در کل دنیا نشان داد که می‌تواند همه قانون‌ها را تغییر دهد.

 

جگوار ETYPE
جگوار ETYPE

در دیلی‌تلگراف در مارس ۲۰۰۸  جگوار E TYPE  عنوان زیباترین خودرو دنیا در تمام تاریخ در صدر جدول ۱۰۰ تایی قرار گرفت. هم‌چنین مجله بین‌المللی خودرو‌های اسپرت در سال ۲۰۰۴  ، جگوار E TYPEرا به عنوان بهترین خودرو اسپرت در دهه ۱۹۶۰ میلادی معرفی کرد.

اگر بخواهیم به مشخصات فنی E TYPE ، نگاهی بیاندازیم باید از ۲ نوع موتور ۳٫۸ و ۴٫۲ لیتری شروع کنیم. اما این ۲ نوع موتور به جز گشتاور که در نوع ۳٫۸ لیتری برابر ۳۲۵ نیوتن‌متر و در گونه ۴٫۲ لیتری برابر ۳۸۴ نیوتن‌متر بود در بقیه مشخصه‌ها هم‌چون قدرت موتور ۲۶۵ اسب‌بخاری در ۵۴۰۰ دوربردقیقه، حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتربرساعت و صفرتاصد ۷ ثانیه‌ای با هم برابر بودند. گشتاور و قدرت نیز توسط ۲ نوع گیرباکس ۳ سرعته اتوماتیک و ۴ سرعته دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد.

 

ASTON  MARTIN  DB5

 

 آستون به‌خودی‌خود به عنوان جذاب‌ترین برند خودروسازی دنیا (به صورت رسمی) شناخته می‌شود. این مدل به سرعت محبوبیت فراوانی کسب کرد.پس باید یک نماینده در این لیست داشته باشد، نزدیک‌ترین رقیب آن هم جگوار E TYPE است.

با این تفاوت که این  در دسته‌بندی خودرو‌های اسپرتی قرار دارد . آستون ساخت ۱۰۲۳ عدد ،از آن را در برنامه داشت و آنها را بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ تولید کرد.

استون مارتینDB5
استون مارتینDB5

۱۳ مدل خاص آن به صورت شوتینگ‌بریک، ۱۲۳ مدل به صورت روباز یا کانورتیبل و ۸۸۷ نمونه باقی مانده به صورت کوپه تحویل مشتریان خاص آستون شد. اگر به مشخصات فنی آن توجه کنیم متوجه می‌شویم که یکی از موتور‌های حجیم خطی در دوره خود را در سینه دارد.

استون مارتین DB5
استون مارتین DB5

یک موتور ۴ لیتری که مقایسه آن با موتور تویوتا مانند مقایسه فیل و فنجان است. حاصل آن ۲۸۲ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دوربردقیقه و گشتاور عظیم ۳۹۰ نیوتن‌متر برای ۱۵۰۲ کیلوگرم وزن خالص است که وقتی با گیرباکس ۵ سرعته ZF همراه شود باعث می‌شود از سکون تا صد کیلومتر را در کمتر از ۸ ثانیه طی کند و خودرو به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت دست یابد.

 

ALFA ROMEO TIPO  ۳۳  STRADALE

طراحی بدنه زیبا و کم‌نظیر آن توسط شخصی به نام «فرانکو اسکاگلیونه» انجام شده و بدنه به دست  Carrozzeria Marazzi در میلان ایتالیا به تولید رسیده است.

از تیپو تنها ۱۸ دستگاه ساخته شد تا باعث شود تیپو ۳۳ به عنوان کم‌تیراژ ترین خودرو در میان سایرین شناخته شود.

آلفا رومئو تایپو 33 STRADALE
آلفا رومئو تایپو ۳۳ STRADALE

 البته اولین دستگاه تولیدی از آن تا ۹۴۰۰ دوربردقیقه توانایی چرخش داشت و با استفاده از اگزوز مسابقه‌ای تا ۲۵۴ اسب‌بخار از موتور بیرون بکشد.

دومین خودرو موتور میانی مثل میورا از موتور وی۱۲ سودی نبرده بلکه از یک موتور کوچک وی۸ با حجم دقیق ۱۹۹۵ قدرت می‌گیرد که با ۲۳۰ اسب‌بخار و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور به نظر خودرو ضعیفی می‌رسد.

آلفا رومئو تایپو 33 STRADALE
آلفا رومئو تایپو ۳۳ STRADALE

اما با تشکر از وزن بسیارکم ۷۰۰ کیلوگرمی ‌و دور موتوری که تا ۸۸۰۰ دوربردقیقه ادامه پیدا می‌کند سریع‌ترین خودرو از نظر شتاب ۰ تا ۱۰۰ در بین ۱۰ خودرو دیگر است که در ۵٫۵ ثانیه حاصل می‌شود. کیلومتر شمار آن در ۲۶۰ کیلومتر متوقف می‌شود تا دومین مقام خود در سرعت را به‌دست آورد.

FERRARI 250 GTO

با برچسب قیمتی که ۲۵۰ GTO در سال ۲۰۱۴ خورد می‌توانید ۲۶ دستگاه بوگاتی در کلکسیون تان جای دهید. در حراجی سال گذشته FERRARI 250GTO  به قیمت ۵۲ میلیون دلار فروخته شد.

اتومبیلی که در رده خودرو‌های اسپرت قرار دارد و تنها ۳۹ دستگاه به صورت دست‌ساز تولید و به مشتری‌های همیشگی فراری سپرده شد که بعد‌ها به «مونالیزای ماشین‌باز‌ها» تبدیل شود.

فراری 250 GT CALIFORNIA
فراری ۲۵۰ GT CALIFORNIA

طراحان این مدل ۲ نام آشنا در خودروسازی یعنی جیوتو بیزارینی و سرجیو اسکاگیلتی بودند که هردو کار خود را به نحو احسن انجام دادند. تا جایی که این خودرو با وزن خالص ۸۸۰ کیلوگرم که توسط نیرودهنده وی۱۲ و ۴ لیتری که مجددا طراحی شده بود توانست در مسابقات جی‌تی برنده ۳ دوره پیاپی شده و افتخاری جهانی برای انزو فراری بیافریند.

نیروی ۳۰۰ اسب‌بخاری آن برای رساندن خودرو از سکون به ۱۰۰ کیلومتربرساعت با کمک گرفتن از گیرباکس ۵ سرعته دستی تنها به ۶ ثانیه زمان نیاز داشت تا هر پیرمردی به دوران جوانی بازگردد.

هرچند بعید می‌دانیم که هیچ کسی دیگر جرات تخت‌گاز رفتن با این جواهر نایاب را داشته باشد.

پس باید فراری ۲۵۰ جی‌تی‌او را خاص‌ترین خودرو جهان بدانیم. چرا که هم یکی از سریع‌ترین خودرو‌های زمان خود بوده و هم یکی از زیباترین بدنه‌های دنیا را دارد.

LAMBORGHINI  MIURA

نام لامبورگینی همیشه ضربان قلب عشاق خودروی را بالا می‌برد. مخصوصا که هدف همیشگی کارخانه ساخت خودرو‌هایی سریع و عصبانی بوده و همیشه ظاهر هر لامبو در همان لحظه اول انسان را به طرف خود جذب می‌کند.

میورا یکی از پرخورترین پیشرانه‌ها را داراست که می‌تواند ۲۱ لیتر بنزین اعلا را در ۱۰۰ کیلومتر مسافت به انرژی خالص تبدیل کند و نشان دهد ضدطبیعت‌ترین برند دنیا لامبورگینی است!

لامبورگینی میورا
لامبورگینی میورا

میورا آخرین خودرویی بود که فروچیو لامبورگینی در ساخت آن نقش مستقیم داشت و پس از آن به شغل بازنشستگی روی آورد! اتومبیلی کوپه و اسپرتی که مثل همیشه مشخصه موتور وی۱۲ و ۴ لیتری را داشت.

سومین خودرو موتور میانی این لیست به تعداد دقیق ۷۶۴ دستگاه مابین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ از محل تولد در بولونیا به سراسر دنیا صادر شد. نمونه‌ای سفیدرنگ از مدل محدود میورا اس‌وی در موزه «تماشاگه‌خودرو» در ایران موجود است که متعلق به شاه مخلوع ایران بوده. مدل اس‌وی‌جی تنها در یک مدل تولید شده بود که متاسفانه از کشور خارج شد و هم اکنون در مالکیت تاجری ایرانی در سوییس قرار دارد.

 

لامبورگینی میورا
لامبورگینی میورا

وزن خشک میورا ۱۱۲۵ کیلوگرم و موتور۳۸۰ اسب‌بخاری آن به یک گیرباکس ۵ سرعته دستی متصل بود که می‌توانست در فاصله ۶٫۷ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند و در نهایت راننده لذت ۲۷۶ کیلومتربرساعت را در یک لامبورگینی اصیل بچشد.

FERRARI  ۲۵۰  GT  CALIFORNIA

 

تنها برندی که ۲ بار دراین لیست قراردارد . فراری، اسب چموش ایتالیاست. همیشه از فراری به عنوان عضو خاص دنیای اتومبیل یاد می‌شود.

هیچ‌کس نمی‌تواند از فراری ایراد بگیرد. این درباره مدل‌های کلاسیک آن هم صدق می‌کند. دومین فراری سری ۲۵۰ مدل خاص و محدود کالیفرنیا است که حتی صاحبان آنها هم انسان‌های خاص و متفاوتی بودند.

برای مثال می‌توان از «جیمز کوبرن» و «آلن دلون» ۲ ستاره سینمای هالیوود نام برد. البته به گفته سرجیو اسکاگیلیتی هیچ ۲ کالیفرنیایی شبیه هم نیستند. همان شیوه‌ای که در ساخت آستون‌مارتین one-77 به‌کار گرفته شد.

فراری 250 GT CALIFORNIA
فراری ۲۵۰ GT CALIFORNIA

مدلی که متعلق به جیمز کوبرن بود هم‌اکنون در مالکیت «کریس ایوانز» مجری رادیو بی‌بی‌سی قرار دارد و نمونه متعلق به آلن دلون هم به تازگی در یک حراجی به قیمت ۱۸ میلیون دلار فروخته شد.

جالب است بدانید نمونه دوم پس از سال‌ها و در شرایطی بد پیدا شد که احتمالا اگر وضعیتی بهتر داشت بهایی بالاتر از ۱۸ میلیون دلار می‌یافت. این مدل ۲۵۰ به موتور وی۱۲ سه لیتری همیشگی و یک گیرباکس ۴ سرعته دستی مجهز شده که حاصل آن ۲۴۰ اسب‌بخار و صفرتاصد ۸ ثانیه‌ای است.

 

فراری 250 GT CALIFORNIA
فراری ۲۵۰ GT CALIFORNIA

فرم کلی بدنه نسبت به مدل مسابقه‌ای جی‌تی‌او تغییر داشته و تنها مشخصه برابر چراغ‌های بیضوی و در‌های ورودی کوچک کابین است.

در بخش انتهایی هم دو جفت اگزوز استیل درشت در تضاد با صندوق بار آن که نشان از مسافرتی و روزمره بودن خودرو می‌دهد کنار هم قرار گرفته است.

کابین نیز به روزرسانی شده و دیگر خبری از کابین زشت و معمولی در مدل جی‌تی‌او نیست. در برخی نقاط مثل غربیلک فرمان هم از چوب واقعی استفاده شده است.

TOYOTA 2000 GT

خودرویی که محصول مشترک تویوتا موتورز و یاماها بود و بخش اعظم طراحی آن توسط یاماها به سرانجام رسید و بین سال‌های ۶۷ تا ۷۰ میلادی به تعداد دقیق ۳۵۱ دستگاه تولید شد.

موتور ۲ لیتری ۶ سیلندر خطی آن هم از قلب برادر سدان خود یعنی تویوتا کراون پیوند زده شد. اما یاماها تغییراتی در آن داد تا قدرت موتور به ۱۵۰ اسب‌بخار افزایش پیدا کند و تبدیل به یک موتور اسپرت شود.

تویوتا 2000 GT
تویوتا ۲۰۰۰ GT

این تغییرات شامل تغییر حجم به ۲٫۳ لیتر(فقط در ۹ مدل مخصوص) و یک میل بادامک دوبل در بالای موتور بود. برای این موتور دونوع گیرباکس ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بود که این کوپه دو در فست بک ۱۱۲۰ کیلوگرمی ‌در ۱۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتربرساعت برسد. هم‌چنین مصرف سوخت آن ۷٫۵۹ لیتر یا ۳۱ مایل به ازای هر گالن است که برای یک خودرو اسپرت دهه ۶۰ مناسب به نظر می‌رسد.

پیکره آن مثل خودروهای سوپرکار ممتاز معاصر ایتالیایی می‌ماند که در کل ۲ سال برای ساخت کل ۳۵۱ دستگاه آن زمان صرف شد.
تویوتا 2000 GT
تویوتا ۲۰۰۰ GT

از این تعداد ۲۳۳ دستگاه با کد (ام‌اف ۱۰ اس)، ۱۰۹ دستگاه با کد (ام‌اف ۱۰ ال‌اس) و بالاخره ۹ دستگاه خاص آن که موتور مستقیما توسط یاماها تغییر پیدا کرده بود با کد (ام‌اف ۱۲ ال‌اس) شناخته می‌شوند و عمده رنگ‌های آن سفید و قرمز بودند.

۲۰۰۰ جی‌تی در آن زمان در آمریکا برچسب قیمتی معادل ۶٫۸۰۰ دلار خورد که قیمتی بالاتر از جگوار‌ها و پورشه مغرور به عنوان خودرو‌هایی جهنمی‌ داشت.

FORD  GT  ۴۰  MKI

فورد GT40MKI محصولی مشترک از ۴ غول مهندسی فورد، جان وایر، کار گرفت و شلبی بود که برای مسابقات جهانی جی‌تی به تعداد ۱۰۷ دستگاه و بین سال‌های ۶۴ تا ۶۹ میلادی ساخته شد.
سر هم کردن این ۱۰۷ دستگاه در ۲ کارخانه اسلاگ بریتانیا و ویکسوم میشیگان در آمریکا زیر نظر مستقیم کارل شلبی انجام شد.
فورد GT 40 MKI
فورد GT 40 MKI
فورد GT 40 MKI
فورد GT 40 MKI

موتوری که برای آن استفاده شد همان‌گونه که از موتورهای آمریکایی انتظار می‌روند وی۸ و از حجم ۴/۲ تا ۷ لیتری برای مدل‌های مختلف متغیر بود.

مثل تمام هم‌دوره‌ای‌های جی‌تی ۴۰ یک گیرباکس ۴ سرعته با وزن ۹۰۸ کیلوگرمی‌ خودرو ترکیب می‌شد و به دلیل مسابقه‌ای بودن از ارتفاع بسیار کم ۱۰۲۹ میلی‌متری سود می‌برد که ضریب پسا و آیرودینامیک خوبی را پدید می‌آورد.

همین دلایل خوبی برای توجیه ۴ بار قهرمانی پیاپی در مسابقات طاقت‌فرسای ۲۴ ساعته لمانز و افتخار کسب اولین قهرمانی لمانز برای آمریکایی‌ها در لمانز است.

 

می‌توان گفت بزرگ‌ترین رقیب فراری در آن دوران بود که ۴بار قهرمانی پیاپی در برابر ۶ قهرمانی پیاپی فراری داشت و این موفقیت بزرگی برای مدل جدید و نوپای فورد به حساب می‌آمد.

AUSTIN   HEALEY 3000  MARK III

سومین نماینده از بریتانیا آستین هیلی ۳۰۰۰ خودرویی نه چندان مشهور از خودروسازی تقریبا گمنام است. این خودرو از نظر اصالت در برابر رقیبان هم‌وطن خود تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما هم‌چنان خودرویی زیبا و دلنشین محسوب می‌شود.

از مدل‌های قبلی هیلی که مارک ۲ و مارک ۱ هستند هر کدام به ترتیب ۱۱۵۶۴ و ۱۳۶۵۰ دستگاه ساخته شده است. پس یک اتومبیل تولید انبوه به حساب می‌آید.

کل این ۳ مدل بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ در کارخانه بی‌ام‌سی که در ابینگدون انگلستان قرار دارد از خط تولید گذشته‌اند. بی‌ام‌سی نام کارخانه‌ای بود که از ادغام موریس و آستین حاصل شد و سهام‌دار عمده این دو به شمار می‌آمد.

استون هیلی 3000  MARK III
استون هیلی ۳۰۰۰  MARK III

هم‌چنین بدنه هیلی ۳۰۰۰ حاصل همکاری این شرکت با برند جنسن بود که ماشین خارق‌العاده اینترسپتور را در کارنامه دارد.

حداکثر سرعت هیلی چیزی حدود ۱۸۵ کیلومتربرساعت است که برای رسیدن به آن از موتور ۲٫۹ لیتری ۶ سیلندر خود باید کمک بگیرد و صفرتاصد در حدود ۱۱ ثانیه روی کیلومترشمار قابل مشاهده است.
۴.۵/۵ ( ۲ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *