بررسی ماکت هامبر اسکپتر یا پیکان. محصول سیلاس

بررسی ماکت هامبر اسکپتر یا پیکان. محصول سیلاس ماکتی که از هر رنگ آن، فقط ۱۰۰ عدد تولید شد…

ابتدا به مرور تاریخچه این اتومبیل خاطره انگیز، آنچه آنرا پیکان نامیدیم، می پردازیم :

هیلمن هانتر در انگلستان در خلال سالهای ۶۶ تا ۷۹ به مدت ۱۳ سال تولید شد ( آونجر از سال ۷۰ تا ۸۱ تولید شد و نسل بعدی هانتر محسوب میشود )

هانتر در کارخانجات روتس مستقر در ریتون و بعدها لین وود انگلستان ساخته شد و عضو خانواده ای به نام Arrow ( فارسی : پیکان ) بود .

در خانواده Arrow موتورهای عمدتا۱۷۲۵ سی سی ( با توان تولیدی از ۶۶ اسب ) پیشرانه اصلی محسوب میشدو البته در برخی گونه های ارزانتر خانواده ( مثل هیلمن مینکس ) موتورهای ۱۵۰۰ ضعیفتر هم استفاده شدن ( هانتر فقط از موتورهای ۱۷۲۵ تغذیه شد ).

در ایران، اما داستان تولید این خودروی گمنام شکل دیگری رقم خورد :

هیلمن هانتر تا قبل از انقلاب در ایران به اسم پیکان تولید شد و تقریبا” استاندارد بود بعد از انقلاب برای تامین قوای محرکه تصمیم میگیرند قسمتهائی از موتور آونجر را در کشور تولید شود و به جای موتورهای ۱۷۲۵ هانتر موتورهای ۱۶۰۰ آونجر استفاده می شود.

در اواخر دهه شصت شمسی تامین کننده قطعات یدکی و تولیدی پیکان تعهد ۱۰ ساله اش تمام شد و ایرانخودرو همیشه سربلند! مجبور می شود در یک حرکت نمادین !بدنه پیکان رو برروی بیس فنی پژو ۵۰۴ سوار کند. ( از موتور و گیربکس بگیر تا حتی رینگ چرخ و حتی برخی از تجهیزات بدنه) !!! و به مدت ۶ سال تمام این روند ادامه پیدا میکند.

بعد از این مدت کل قطعات موتور اونجر ۱۶۰۰ تقریبا” ساخت داخل می شود ….گیربکسهای مختلف از کشورهای مختلف ( آلمان … آرژانتین و ….. ) اکسلهای مختلف ( ترکیه … هند )..تجهیزات الکتریکی مختلف و حتی قطعات و تجهیزات مورد استفاده درون اتاق هم در انواع مختلف و غیر اصلی هستن!
تنها قسمتی که از هانتر اصلی در ایران دست نخورده ماند و همان هانتر اولیه است بدنه است.

اما بررسی مدل این خودروی خاطره انگیز :

سیلاس یکی از مدلسازهای قدیمی و نه چندان بنام فرانسویست که به تولید مدلهای خاص رزین در تیراژ محدود می پردازد .

حداقل برای ما ایرانیها ماکت هامبر اسکپتر این مدلساز از همه ارزشمند تر است . گرچه گویا این مدل برای کلکسیونر های دیگر کشورها نیز ارزشمند است چون حتی اگر هم اکنون در یک کشور با اقتصاد آزاد بودید و قصد خرید این مدل از سایتهای ای بی یا آمازون را داشتید موفق به خرید آن نمی شدید چون واقعا نمونه ای از این مدل برای فروش بسختی پیدا می شود .

مدل هامبر اسکپتر را می توان از با کیفیت ترین تولیدات سایز ۱/۴۳ دانست که آنرا از لحاظ کیفی در رده محصولات برند ماتریکس یا باس مدل قرار می دهد .

اما نقطه تمایز این مدل تیراژ اندک آنست که در سه زنگ قرمز- سبز و آبی و از هر رنگ فقط ۱۰۰ عدد تولید شده یعنی فقط ۳۰۰ عدد در کل دنیا .

همین تیراژ کم باعث شد که از ابتدا این مدل برچسب قیمتی بالایی داشته باشد . یعنی ۹۰ یورو در ابتدای عرضه قبل از سولد اوت شدن و اکنون در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو در صورت یافتن فروشنده !

 

 

اما چه چیزی غیر از تیراژ کم این مدل را برجسته می کند ؟

در یک کلام : کیفیت و جزئیات فوق العاده !

با باز کردن شو کیس شیشه ای به مواردی بر می خورید که فقط در ماکتهای بزرگ مقیاس به آنها بر می خورید و تولید آن روی یک مدل با این مقیاس شاهکاری محسوب می شود .

برف پاک کنهای فلزی مینیاتوری – جلوپنجره کروم پر جزئیات – کیفیت عالی کاسه های چراغ – داشبورد طرح چوب و کیفیت عالی رنگ از این موارد است که عکسها گویای این موارد هستند . فراموش نکنید که تمام این جزئیات روی یک مدل هشت سانتیمتری اعمال شده اند .

با توجه به مواردی که ذکر شد این مدل یک نمونه مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شود، گرچه برچسب دو تا سه میلیون تومانی آن در ایران و البته نایابی آن این مدل را به یک ماکت دست نیافتنی مبدل کرده.

 

سپاس که با قسمت دوازدهم از سلسله مقالات #بررسی_تخصصی_ماشین_ماکت همراه بودید .

 

۵/۵ ( ۵ نظر )

7 thoughts on “بررسی ماکت هامبر اسکپتر یا پیکان. محصول سیلاس

  1. سلام
    البته نقص در طراحی قسمتهایی داره
    ولی الان هیلمن هانتر برند اوتول مدلز بسیار دقیقتر و با دقت بیشتر در جزییات نسبت به سیلاس با لیمیت ٢٠٠ عددی ساخته شده که عملا ماکت سیلاس رو کنار زد

  2. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما… ممنون از مطالب بسیار مفیدی که توی پیجتون میزارید..دست مریزاد و خسته نباشید ??????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *