بنز یا تانک … مساله اینست !

کلاس S به عنوان لوکس ترین و بزرگ‌ترین سدان مرسدس بنز، نخستین بار در سال ۱۹۵۴ با مدل پونتون معرفی گردید و تا امروز، همیشه معیاری برای سنجش خودروهای کلاس خود بوده است. یکی از ویژگی های بارز بنز S کلاس این است که تا به امروز تمام مدل های آن وارد کشور شده اند و همواره مورد توجه قشر مرفه جامعه بوده است.

اولین باری که به طور رسمی از نام S کلاس برای این سری از محصولات بنز استفاده شد، به سال ۱۹۷۲ و مدل W116 بر می‌گردد. این مدل قبل انقلاب و در دوران شاه وارد کشور می شد و در سال ۱۹۷۹ جای خود را به نسل جدیدش، یعنی اتاق W126 داد. این مدل نخستین خودرویی بود که به کیسه های هوا مجهز شده بود. همچنین سیستم فنربندی هیدروپنوماتیکی، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک از دیگر تجهیزات شاخص این خودرو بودند.

مدل مورد بحث ما اما، نسل سوم بنز S کلاس است که با نام اتاق W140 شناخته می شود. این نسل از S کلاس نخستین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۸ ادامه پیدا کرد. البته تعداد واردات این مدل به ایران، نسبت به نسل های سابق و آینده اش کمتر بود و اکثر W140 های وارد شده به کشور در آن سال ها از نوع سفارتی، تشریفاتی و دولتی بودند. البته تعداد محدودی از این مدل نیز به صورت شخصی وارد کشور شد.

در طراحی بدنه W140 تمام فاکتورهای یک بنز اصیل وجود دارد و بسیار شیک و با صلابت است. مرسدس بنز زبان طراحی‌اش را در این مدل تغییر داد و W140 را بر اساس اصول ایرودینامیک طراحی کرد. برای این مدل از ترکیب دو رنگ بدنه استفاده می شد و همین عامل آن را از سایر برادرانش متمایز کرد. نسل سوم S کلاس روی شاسی ۵.۲ متری شکل گرفت و از بزرگ ترین اتاق هایی که تا کنون برای محصولات بنز استفاده شده است بهره می برد.

از این رو داخل کشور به این خودرو لقب بنز اتاق تانک داده شد و هنوز هم به مالکان این بنز غول پیکر لقب تانک سوار اطلاق می شود! W140 خودرویی است که پرنسس دایانا را به کام مرگ فرستاد. همچنین از معدود خودروهایی است که همچنان در گارد و تشریفات دولتی بعضی از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی زمانی این مدل به عنوان یکی از خودروهای ناوگان تاکسیرانی آلمان خدمت می کرد!

برای نسل سوم بنز S کلاس طیف گسترده ای از پیشرانه های ۲.۸ لیتری تا ۶ لیتری در نظر گرفته شده بود، که قادر بودند از ۱۹۳ تا ۴۱۴ اسب بخار قدرت تولید کنند. نمونه های وارد شده به کشور از نوع ۶،۸ و ۱۲ سیلندر هستند. که البته تعداد نمونه های ۱۲ سیلندر ( S600 ) بسیار انگشت شمار است و اکثرا به صورت دولتی و برای خدمت در ناوگان تشریفات وارد کشور شدند. نمونه های رایج تر اما از انواع S280 (۶سیلندر) و S500 ( 8 سیلندر) هستند. S500 که از یک پیشرانه ۵ لیتری با کد M119 بهره می برد، قادر است ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

در مدل های فول آپشن، تنظیمات صندلی های جلو به صورت برقی در ۱۰ جهت انجام می شود. همچنین بخاری W140 این قابلیت را دارد تا هنگام خاموش بودن پیشرانه نیز کار کند و کابین را گرم کند. در این مدل از بنز S کلاس از سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESCاستفاده شده است و هندلینگ فوق العاده با وجود ابعاد بزرگ بدنه، یکی از مهمترین ویژگی های اتاق تانک است .

ماکت حرفه ای این اتومبیل با برند نورو هم اکنون در دسترس است .

۵/۵ ( ۱ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *