پول داغ و ماکتهای سرمایه ای …

حال اینروزهای اقتصاد کشورمان را همه خوب می دانیم این شرایط روی تمام کالاها از جمله ماکت ماشین هم تاثیر گذار بوده .

قصد انتشار افکار منفی و تکرار های بیهوده را نداریم چون بهرحال دوستان برای بهتر شدن حالشان ماکتبازی را در پیش گرفتند و حداقل ماشین ماکت شاید جای اینگونه مطالب نباشد اما با توجه به اینکه اکثر ما ماکتبازان ماشینبازان قهاری هم هستیم وضعیت اسفبار بازار اتومبیل در روزهای اخیر باعث انتشار این مطلب شد .

در اقتصاد، اصطلاحی است تحت عنوان “پول داغ”. در شرایط تورمی که روز به روز قیمت ها بالا میرود، هیچ کس تمایلی به نگهداری پول نقد ندارد چون دائما ارزش آن در حال کاهش است. اگر امروز میتوان با هزار تومان یک عدد نان خرید، هیچ معلوم نیست که فردا بتوان خرید! بنابراین، همه در تلاش هستند که هیچ پول نقدی نزد خود نگه ندارند و به محض دریافت پول، در اولین فرصت آن را به کالائی تبدیل کنند. گویی سکه های داغ دست آنها را می سوزاند و سعی میکنند سریعا آنها را به دست دیگران منتقل کنند. به همین خاطر، در شرایط تورمی، فشار تقاضا بسیار بالاست و رونق فعالیتها وجود دارد. در چنین شرایطی، تلاش برای حفظ ارزش پول، مردم را به سمت تقاضای کالاهای سرمایه ای یا کالاهایی که سوداگری در آن رواج دارد، می کشاند. یعنی خرید و نگهداری ارز، سکه و دلار و خودرو و مسکن و البته گاهی ماکتهای کلکسیونی !

در چند روز اخیر هجوم پولهای داغ به بازار خودرو را شاهد بودیم .

کافی است سری به نمایشگاههای خودرو بزنید و بخواهید خودرویی حتی کارکرده خریداری کنید. به زودی متوجه خواهید شد که گویی کسی فروشنده واقعی نیست.

تا چشمتان خودرویی را میگیرد و میخواهید معامله کنید، طرف اندکی قیمت را بالاتر می برد! طوری که از صبح تا ظهر شاید ۳-۴ میلیون تومان روی قیمت خودرو بگذارد! در چنین شرایطی، مسلم است که پول داغ دست شما را می سوزاند و به محض اینکه خبر از ثبت نام پیش فروش خودرو شود، فورا و بدون توجه به “بی اعتمادی” به خودروساز و “کیفیت پائین” خودرو، اقدام خواهید کرد. بنابراین، این یک رفتار کاملا منطقی اقتصادی است و رفتاری غیر منطقی محسوب نمی شود. هرچند این رفتار موجب استمرار انحصار، استمرار تولید با کیفیت پائین و …می شود.

در بازار مدلهای کلکسیونی هم اوضاع چندان بهتر نیست . واردات متوقف است و بیشتر موجودی های قبلی می چرخند و مبادله می شوند .

نکته جالب اینست که در این شرایط هم خریداران ناراضی اند و هم فروشندگان .

خریدار از بابت اینکه ماکتی را که به فرض سال گذشته با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تهیه کرده اکنون باید یک میلیون تومان بخرند و فروشنده بابت اینکه پس از فروش همان ماکت یک میلیون تومانی آنرا با مبلغ بیش از قیمت فروشش باید تهیه کند و این داستان ادامه دارد …

نکته جالب دیگر در بازار اینروزهای ماکت ایران استقبال چشمگیر از ماکتهای حرفه ای با رنج یک تا سه میلیون تومانیست .

در اینروزها اینترنت و گوگل ما را به تمام دنیا متصل کرده پیدا کردن ارزش یک کالا که در بازارهای جهان عرضه می شود قطعا از پرسیدن قیمت ماست از سوپری محل هم راحتت تر است !

با مقایسه قیمت ایران همین ماکتهای چند میلیونی با قیمت جهانیشان در سایتهایی مانند ای بی و تبدیل قیمت دلاری به تومان از ارزانی اغلب آنها شگفت زده خواهید شد . مثلا ماکتی که با قیمت حدود یک و نیم میلیون تومان در ماشین ماکت عرضه می شود قیمت جهانی حدودا ۱۴۰ دلاری دارد در شرایطی که دلار ۱۴ هزار تومان است !

علت این امر هم همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد اینست که هنوز کارهایی که با نرخهای قبلی ارز وارد کشور شده اند در حال فروش هستند و متاسفانه باید منتظر گرانتر شدن تدریجی این کالای سرگرمی و در عین حال سرمایه ای در کشور باشیم .

به امید اینکه آخر این شاهنامه خوش باشد …

۵/۵ ( ۳ نظر )

2 thoughts on “پول داغ و ماکتهای سرمایه ای …

  1. ولی با موارد کثیری مواجه شدم که کالا ۱۰۰ دلاری قیمتی حدود ۴ الی ۵ تومان به خود گرفته در حالی که وارد کننده آن را به صورت عمده تهیه می‌کند و در جریان هستم که این قیمت عمده حدود یک چهارم قیمت دلاری تمام می شود یعنی هم به یک چهارم تهیه می‌کند و هم با دلار ۵۰ هزار تومان آن را به خریدار عرضه می‌کند به عنوان مثال بلیزر ساخت اکمه یا جیمس ساخت گرین لایت و یا
    چارجر ساخت اتووورد دیگر اینکه در این شرایط بد اقتصادی تعداد فروشندگان و دلالان بیش از مصرف کنندگان ماکت هست لذا شاهدم ماکتی توسط وارد کننده در سایت عرضه شده و در عرض کسری از ثانیه خریداری شده و چند روز بعد با قیمت‌های بالاتری در سایت های دیگر در معرض فروش قرار گرفته به عنوان مثال بنز اس ای ساخت نورو با سقف متحرک خریدار با دو موضوع گرانی دلار و کمبود واردات کنار می آید اما موضوع دلالی که شبیه به آن در بنگاه داران اتومبیل های واقعی وجود دارند کلکسیون دار را بر سر دو راهی کنار گذاشتن جمع آوری یا جمع کردن ماکت قرار میدهد حتی امروزه شاهدیم محصولات مایستو که حدود ۴۰ دلار ارزش دارند و در آمریکا در فروشگاه های زنجیره ای حتی با قیمت ۲۰ دلار قابل تهیه هستند در ایران قیمتی حدود ۲ میلیون تومان به خود می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *