آستون هیلی ، بزرگ مرد کوچک ماکت های ماشین

آستین هیلی و هنرنمایی کیوشو، بازآفرینی شاهکار مهندسی بریتانیا .

دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی، دوران اوج خودروسازی بریتانیا بود. در این دوره هرکدام از شرکت‌های خودروسازی این کشور سعی داشتند با عرضه محصولاتی چشم‌نواز، نبوغ مهندسی انگلیسی را به رخ جهان بکشند.

شاهکارهایی همچون آستون مارتین DB5 و جگوار تایپ E در این دوران خلق شدند و همچنان به عنوان ستاره‌ای در تاریخ صنعت خودروسازی بریتانیا می‌درخشند.

اگر از طرفداران جرمی کلارکسون و سری برنامه‌های تخت گاز و گرند تور باشید، حتما متوجه شده‌اید که کلارکسون و جیمز می بارها از خودرویی به نام آستین هیلی نام می‌برند. اما آستین هیلی چه خودرویی بود و چه نقشی در صنعت خودروسازی انگلستان داشت؟
باید توجه کرد که طی دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ انگلیسی‌ها تنها اسپرت‌های گران‌قیمت نمی‌ساختند، بلکه بخشی از فعالیت‌ آن‌ها به تولید خودروهای اسپرت مقرون به صرفه همچون آستین هیلی اختصاص داشت. آستین هیلی یکی از محصولات شرکت انگلیسی آستین موتور از زیرمجموعه‌های بریتیش لیلاند بود که در اواخر دهه ۱۹۵۰ به بازار عرضه شد. این خودرو به واسطه ویژگی‌های اسپرت جذاب و قیمت مقرون به صرفه به سرعت در بازار اروپا به محبوبیت دست یافت و حتی وارد آمریکا شد.
بسیاری عقیده دارند آستین هیلی یکی از خودروهایی بود که توانست صنعت خودروسازی انگلیس را در دوران پس از جنگ جهانی دوم نجات دهد. فروش گسترده این خودرو سبب شد تا نسخه‌های مختلفی از آستین هیلی روانه بازار شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به BN2، BN4‌ ، AN5 و مارک ۳ اشاره کرد. آستین هیلی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۲ روی خط تولید قرار داشت و در این مدت نسخه‌های بسیاری از آن ساخته شدند.
این روزها آستین هیلی همانند بسیاری از خودروهای کلاسیک مقرون به صرفه، در گرد و غبار فراموشی فرو رفته و کمتر اسمی از آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود. با این حال شرکت‌های تولیدکننده ماکت حرفه‌ای، با ساخت مدل‌های این خودرو مانع از فراموشی آن می‌شوند. یکی از این شرکت‌ها، کیوشو است که ماکت نسخه‌های مختلفی از آستین هیلی را تاکنون به تولید رسانده است.
یکی از ماکت‌های خاص این برند، آستین هیلی SPRITE است که در سایز ۱:۱۸ و با کیفیتی مطلوب به تولید رسیده است. این ماکت خودرویی متعلق به سال ۱۹۵۸ را به تصویر می‌کشد و مطابق روش دایکست ساخته شده است، از این رو درهای آن قابلیت باز شدن را دارند.

آستین هیلی SPRITE یک خودرو اسپایدر یا کانورتیبل است و سقف فلزی ندارد، از این رو جزئیات کابین به راحتی قابل دسترسی هستند اما می‌توانید با گشودن درب‌ها به اطلاعات بیشتری از کابین خودرو از جمله نشانگرهای کابین، فرمان و پدال‌ها دسترسی پیدا کنید. نکته جالب در خصوص ماکت آستین هیلی کیوشو، نحوه باز شدن در کاپوت این خودرو است که در مدل به طور کامل بازآفرینی شده است. در کاپوت این خودرو همانند خودروهای سنگین باز می‌شود و می‌توان شاسی خودرو را همراه با اجزای موتور مشاهده کرد. همانند دیگر ماکت‌های کیوشو، سطح رعایت جزئیات در قسمت فنی تحسین برانگیز است و شما را راضی نگه می‌دارد.

و اما …ماکت آستین هیلی کیوشو با قیمت حدودی ۱۵۰ یورو در فروشگاه‌های آنلاین اروپایی به فروش می‌رسد و دارای جزییات قابل قبول و کاملی می باشد .

۴.۸/۵ ( ۵ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *