بررسی ماکت ماشین فلزی لندکروز سری ۶۰ کیوشو

نگاهی به تویوتا لندکروزر سری ۶۰ و ماکت فلزی آن، پیش از تبدیل شدن به حضرت!

از ابتدای قرن بیست و یکم تا به امروز، تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول دو آفرودر محبوب و مطرح ژاپنی در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌اند. با این حال نباید تصور کرد که شهرت تویوتا لندکروزر بیهوده به دست آمده، است، چرا که این اسطوره ژاپنی مسیری دشوار را برای رسیدن به این سطح از شهرت پشت سر گذاشته است.

نسل چهارم تویوتا لندکروزر که با نام J60 یا اصطلاحا سری ۶۰ شناخته می‌شود، یکی از نسل‌های خاطره‌انگیز این خودرو برای ایرانیان و ساکنین خاورمیانه است. این نسل از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ روی خط تولید قرار داشت و با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی و دیزلی به تولید رسید. مدل‌های فیس‌لیفت این نسل نیز در اواخر دوره تولید به بازار راه یافتند.
تویوتا لندکروزر سری ۶۰ با خاطرات دهه ۶۰ ایرانیان گره خورده است، زمانی که این خودرو به صورت گسترده در نهادهای نظامی به عنوان خودرو گشت، خودرو فرماندهی یا آمبولانس مورد استفاده قرار گرفت. امروزه نیز نسخه‌های مختلفی از این خودرو در موزه‌های مختلف به معرض مشاهده عموم گذاشته شده‌اند. سیستم تعلیق نرم و راحت به همراه سیستم تهویه مطبوع از جمله تجهیزات جدید این خودرو نسبت به نسل قبلی بودند و لندکروزر از این نسل به بعد قدم در فرآیندی گذاشت که طی آن به آرامی از خودرویی جان‌سخت و سطح پایین به محصولی نیمه لوکس تبدیل می‌شد.

تویوتا لندکروزر سری ۶۰ خودرویی موفق در تاریخ این شاسی‌بلند آفرودی بود، به گونه‌ای که فروش آن مدت کوتاهی پس از معرفی به رکورد یک میلیون دستگاه رسید. البته بسیاری از خودروهای تویوتا که در آن سال‌ها روانه بازار خاورمیانه شده بودند، دچار تغییر سرنوشت شدند و به جای مسیرهای آفرودی در جبهه‌های جنگ به کار گرفته شدند.

همانند بسیاری دیگر از خودروهای خاطره‌انگیز ژاپنی، ماکت فلزی این آفرودر جان سخت نیز توسط برند معتبر کیوشو به تولید رسیده است .


یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز ماکت تویوتا لندکروزر ۶۰ کیوشو نسبت به نمونه‌های مشابه، وزن زیاد این ماکت بوده که به دلیل به کار گیری حجم زیادی از فلز ایجاد شده است. بنابراین مشتریان حس خوبی پس از خرید این ماکت خواهند داشت چرا که با مدلی نسبتا سنگین وزن روبرو هستیم. آینه‌های فلزی سری ۶۰ در ماکت کیوشو به طور کامل بازسازی شده‌اند و بنابراین با ماکتی بی‌عیب روبرو خواهیم بود.

تمامی شش درب خودرو از جمله کاپوت، درهای جانبی و درب عقب قابل باز شدن هستند که مزیتی بزرگ برای ماکت خودرویی نوستالژیک محسوب می‌شود.
لاستیک زاپاس در لندکروزر سری ۶۰ زیر خودرو جای گرفته است و اگر ماکت کیوشو را وارونه کنید، قادر به مشاهده آن خواهید بود. کیفیت طراحی لاستیک‌ها در مقایسه با دیگر اجزای خودرو اندکی کمتر است و ممکن است احساس پلاستیکی بودن این قطعات برای شما ایجاد شود. سیستم تعلیق و اگزوز خودرو نیز با وارونه کردن خودرو قابل مشاهده هستند.

فضای داخلی ماکت کیوشو به مدل اصلی وفادار مانده و بنابراین می‌توان استفاده از رنگ خردلی و قهوه‌ای را در تمامی قسمت‌ها مشاهده کرد. کمربندهای ایمنی از جنس پارچه هستند و می‌توانید برخی از دستگیره‌ها و دکمه‌های کابین را فشار دهید که این سطح از رعایت جزئیات نیازمند قدردانی است. صندلی‌های جلو نیز تا حدودی قابل حرکت هستند اما نباید بیش از حد آن‌ها را تحت فشار قرار دهید.

موتور سری ۶۰ نیز توسط کیوشو به طور کامل بازسازی شده و حتی سیم‌کشی نقره‌ای مدل اصلی عینا در مدل این خودرو شبیه‌سازی شده است. طراحان کیوشو سعی کرده‌اند با استفاده از تکنیک‌های مختلف، موتور این لندکروزر ۴۰ ساله را به طور کامل بازآفرینی کنند به طوری که بیننده کوچکترین تفاوتی را میان ماکت و نسخه اصلی احساس نکند.
مدل تویوتا لندکروزر سری ۶۰ کیوشو، یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های این برند معتبر است که به طور کامل ارزش بهای پرداختی را خواهد داشت. محصول کیوشو عضوی تاثیرگذار و دوست‌داشتنی برای هر کلکسیونی خواهد بود که جزئیات بسیاری در فرآیند ساخت آن لحاظ شده است و احتمالا شاهد افزایش قیمت این ماکت ماشین در آینده نزدیک خواهیم بود.

۴.۹/۵ ( ۷ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *