با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت در این مقاله مروری داریم بر مشخصات و تاریخچه پژو ۵۰۴ این اتومبیل دوست داشتنی و نوستالژیک .
تاریخچه پژو ۵۰۴
اگر به تاریخ جهانی صنعت خودرو نگاه کنیم یکی از برترین خودروها که در زمان عرضه کارنامهای قابل قبول را از خود به جای گذاشته پژو ۵۰۴ است .
پژو ۵۰۴ همچنین به عنوان یکی از موفق ترین طرحهای استودیو پینین فارینای ایتالیا شناخته میشود و توسط شخص آلدو برووارونی (Aldo Brovarone: زاده ۱۹۲۶)، مهندس مشهور ایتالیایی و سرپرست وقت بخش طراحی این استودیو ، طراحی شده است.وی طراحی مدل های مشهور فراری ، مازاراتی، آلفارومئو، لانچیا و پژو را در کارنامه خود دارد.
شرکت فرانسوی پژو ، مدل ۵۰۴ را با ۶ پیشرانه عرضه کرده بود که نیمی از آن ها با سوخت بنزین و نیمی دیگر با سوخت دیزل کار می کردند.
پژو برای نسخه های بنزینی از سه پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری ، ۴ سیلندر ۲ لیتری و ۶ سیلندر ۲٫۷ لیتری استفاده کرده بود. همچنین طیف وسیعی از جعبه دنده ها شامل ۴ و ۵ سرعته دستی و ۳ مدل سه سرعته خودکار برای این خودرو در نظر گرفته شده بود.
این خودروی کلاس D در پنج قالب، ۴ در سالن (سدان)، ۵ در استیت (استیشن)، ۲ در کوپه، ۲ در کانورتیبل (سقف جمع شونده) راهی بازارهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و امریکای لاتین شد.
پزو دومین خودروساز اروپا :
پژو برند بزرگ و مشهور فرانسوی که در حال حاضر دومین خودروساز بزرگ اروپاست که بر مبنای سیاست تولید خودروهای راحت برای خانواده نوشته شده است، تاسیس این کمپانی به سال ۱۸۱۰ باز می گردد دوچرخه تولید می کرد، این برند هم به مانند دیگر برندهای خودروسازی بزرگ اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است در ۲۰ نوامبر سال ۱۸۵۸ آقای Emile Peugeot علامت تجاری شیر معروف را به ثبت رساند س از این اتفاقات کمی این کمپانی مسیر خود را پیدا کرد و قدم در مسیر حرفه ای تر شدن برداشت و برای هر چه پیشرفت کردنش راهش را محکم تر از گدشته در مسیر طی می کرد. در سال ۱۸۹۱ اولین خودروی آنها تولید شد اما بر سر یک سری از مشکلات بین خانواده آقای پژو باعث بوجود آمدن اتفاقاتی شد و باعث شد تا آقای Armand Peugeot در سال ۱۸۹۶ کمپانی خودروسازی پژو را ثبت قانونی کند و در واقع از آن سال به بعد دیگر این کمپانی بزرگ به روند رو به رشد تولیداش ادامه داد، البته زمانی که دفتر تاریخچه ی این برند بزرگ را ورق می زنیم بدین نتیجه می رسیم که مدیران این کمپانی از آن سال ها هم دوست نداشتند این کمپانی تک محصولی باشد شما اگر کمی به گذشته باز گردید متوجه موفقیت های دوچرخه های پژو می شوید، صدای موتورهای پژو را هنوز هم در خیابان می شنویم در حال حاضر پس از گذشت این همه سال هنوز هم شاهد گذر آن ها در جنوبی ترین تا شمالی ترین خیابان ها ی تهران هستیم. پس از اینکه دوچرخه و موتور را تولید کردند و توانستند با تولید آنها افتخاراتی کسب کننند ، که به دنبال آن مدیران به گسترش کارخانه و پیشرفت به سوی هر چه بهتر شدن گام برداشتند.
مدل های متفاوت از این اتومبیل تولید شدند و آنچه گفتنی است موفقیت های پژوست که در طول این سال ها توانست در بین برندهای اروپایی خود را به خوبی بالا بکشد و اینکه در سال ها بعد شاهد موفقیتش در بخش موتوراسپرت بوده ایم.
مدل ۴۰۴ که همه علاقه مندان به پژو و به خصوص خودروهاس نوستالژیک به محض اینکه نام این خودرو به زبان می آید ذهن ها ناخودآگاه به قسمت خاطره ها رجوع می کند و دوباره خاطره ها زنده می شوند ، پژو پس از موفقیتی که با اتاق ۴۰۴ به دست آورد به دنبال طرحی برتر از قبل رفت.
تقریبا ۱۹۶۴ بود که متخصصان پنین فارینا طرح مفهومی جدید پژو را که می خواستند جانشین ۴۰۴ باشد اتود زدند و در سپتامبر سال ۱۹۶۸ در شهر پاریس این طرح قوی را به علاقه مندان معرفی کردند البته قالب اتاق همان طرح پنین فارینا بود اما آنچه در آن تغییر کرده بود چراغ هایش بود که در حقیقت اکثریت می گویند که باعث زیباتر شدن این اتومبیل شده است ، طراح این سبک از اتومبیل آقای Aldo Brovarone بود که در آن سال ها نامش بر سر زبان ها می درخشید.
آنچه در مورد این اتاق باید گفت موفقیتش است چراکه در طول زمان عرضه اش شهرت بالایی به دست آورد و به دلیل راحتی که در سواری برای سرنشینان داشت قشر زیادی به خرید ۵۰۴ تمایل نشان دادند و که پس از آن از سواری لذت بردند.
رقبای پژو ۵۰۴ :
پیرو همین صحبت ها باید گفت که این اتومبیل در آن سال ها رقبای قوی داشته است که از جمله آنها می توان به فیات ۱۲۴ و رنو ۱۶ اشاره کرد که از حق نگذریم طرح ۵۰۴ طرحی برتر در مقابل آن ها بود چراکه همین مبحث باعث شد تا در سال ۱۹۶۹ یعنی یک سال پس از معرفی خودرو به دلیل طراحی پویا – فضای داخلی جادار و راحتش در کنار موتور قدرتمند و ایجاد فضای راحتی درسفر به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شود.
طراحی این اتومبیل واقعا برای راحتی سرنشینان است و مسافرت !! شاید زمانی که نام پژو ۵۰۴ می آید زیاد نسبت به آن تمایل نشان ندهید اما این مهم فقط یک دلیل دارد آن هم عدم وجود پژو ۵۰۴ تمیز و سالم در طول این سال ها چرا که علاقه مندان به خودرو هرچه می دیدند ضعیف بوده است و نتوانسته آن طور که باید دل خریدار را به دست آورد .
اما پژوی ۵۰۴ هم برای خود دنیایی داشته و دارد.خودروی مورد بررسی ما پژو ۵۰۴ از نوع GL می باشد که به مدل سال ۱۹۷۷ میلادی است در ابتدا باید بگوییم که در سال ۱۹۷۷ مدل GL بسیار کم بوده است و فقط ۸۵۰۰۰ کیلومتر در روزگاران قدیم کارکرد داشته یعنی پس از اینکه از آلمان وارد ایران شده و اندکی سواری گرفتن از آن به خواب طولانی رفته و ۳۲ سال در استراحت بوده است.
پژو ۵۰۴ بامصرف و قیمت مناسب همچنین خرج و استهلاک کم گزینه مناسبی برای حانوادههای متوسط دنیا به شمار میآمد این خودرو اگر چه یک کلاسیک تمام عیار محسوب نمیشود اما برای بسیاری از مالکان آن کوهی از خاطره و گنجینهای با ارزش است.
این خودرو با حجم تقریبی ۱۸۰۰ccوبا تولید ۹۲ اسب بخار با انتخاب گیربکس بسیار هماهنگ و با انتخاب ضرایب دنده مناسب چه در مدلGLو چه در مدلLباسقف سرعت تقریبی ۱۶۵KM/hحتی با استانداردهای امروزی نیز خودرویی مناسب است.
قابل ذکر است که این خودرو با مهندسی دقیق فرمانی حتی نرمتر از بعضی گونههای هیدرولیک دارد. این خودرو جانشین پژو ۴۰۴ است که در سال ۱۹۶۸ در پاریس معرفی شد و در بسیاری از کشورها از جمله ایران فروش خوبی داشت، شاید چون خودروی کم خرج و کم مصرفی بوده و مناسب برای قشر متوسط. حتی هنوز هم تعدادی از این خودروها در خیابانها وجود دارند.