ریموند لویی

با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت در این مقاله سعی داریم به داستان زندگی ریموند لویی بپردازیم .

در میانه قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا، برند های مصرفی به نماد زندگی خوب تبدیل شدند، پیوندی میان پیشرفت های فناوری و دوران صلح پس از جنگ.

محصولات تولید شده و برندیگ هوشمندانه آنها، مانند هویت بصری شرکت نفتی Shell ، خودروی Studebaker Avanti و دستگاه های توزیع کوکا کولا، جایگاه ویژه ای در تاریخ فرهنگ مصرف پیدا کردند.

فردی کارکردگرا و البته با افکاری جلوتر از زمانه ی خود نقش طراح را در مورد بیشتر محصولات نمادین آن دوره بر عهده داشت، طراحی های نامیرای ریموند لویی را به جرات می توان حتی امروز، فاقد زمان دانست.

ریموند لویی در پنجم نوامبر ۱۸۹۳ در پاریس متولد شدو به خاطر تلاشهای خود در طراحی‌های انواع صنایع به شهرت بزرگی دست یافت. در این خصوص وی توسط مجله تایم شناخته شد و در روی جلد ۳۱ اکتبر ۱۹۴۹ این مجله برجسته شد.

او بیشتر دوران حرفه‌ای شغلی خود را در آمریکا سپری نمود. اولین حضور جدی و البته تاریخ ساز او در دنیای طراحی صنعتی با طراحی مدل Sears از یخچال های شرکت Coldspot اتفاق افتاد، یخچالی که با قفسه های آلمینیومی و لبه های گرد خود به سرعت به یخچال محبوب دلها در آن روزها تبدیل شد.

ریموند لویی
ریموند لویی

در سال ۱۹۲۹ شرکت‌های آمریکایی که در حال ورشکستگی بودند به شکل بی‌سابقه‌ای رشد کردند و از ورشکستگی نجات یافتند. برای پا بر جا ماندن، طراحی قطعات به دلیل افزایش فروش جدی گرفته می‌شد و همین امر موجب شد در ابتدا طراحی تبدیل به یک امر تجاری شود. مهم‌ترین مشخصه فرم قطعات منحنی شکل در آن زمان بیانگر پویایی عصر مدرن می‌باشد و این نویدی است برای آینده با شکوه و موفقیت برای هر مصرف‌کننده‌ای که از قبل به این سبک وابسته می‌باشد. حتی اگر فقط به مصرف کردن ادامه دهند. روش ساخت قطعات منحنی شکل هنوز به پایه و اساس تجهیزات علمی و کمال مطلوب نرسیده بود اما با این وجود آن را مختصراً بیان می‌نمود. صرف نظر از عملکرد اشیا آن‌ها جذاب و وسوسه انگیز ساخته می‌شدند. لوئی در مدت زمان زندگی خود برای شرکت‌های خصوصی بی‌شماری کار کرد و این کار را به خوبی کارهایی که برای شرکت‌های دولتی انجام داده بود به اتمام رساند.

طراحی‌های او تأثیر شگرفی روی ساخته‌های بشر گذاشته است. او به عنوان مردی که آمریکا را تغییر داد شناخته شده‌است. او توانست قطعه‌های منحنی شکلی را به شکلی ساده و مؤثر طراحی کند که مقامت هوا را کم می‌کند. با این کار او توانست شغل پر زحمت و طولانی خود را به مدت ۶۰ سال پایه‌گذاری کند. او مسئولیت مرتب کردن تولیداتی از جمله ماشین‌ها، هواپیماها، ساختمان‌ها و از تمام اسباب و لوازم خانگی  گرفته تا خمیر دندانو خودکار را به عهده داشت. کار کردن به عنوان مشاور برای شرکت‌های بی‌شماری از جمله شرکت موتور Hupp،  کوکا کولا، اتحادیه هواپیماها،   SHELL ،EXXON، IBM ،BMW، GM ، NASA او را به این فکر انداخت که طراحی ساده و مؤثر می‌تواند زیبایی را دراقتصاد منعکس سازد.

او برای شرکت Greyhound یک اتوبوس به یادماندنی به نام Scenicruiser برای شرکت خودروساز استودبیکر مدلهای Avanti و Champion و برای شرکت راه آهن پنسیلوانیا چهار لوکوموتیو شاخص طراحی کرد. ترکیب سه رنگ نشان آبی، کروم و سفید هواپیماهایAir Force One که هواپیمایی مخصوص رییس جمهور ایالات متحده محسوب می شود و عقاب نشان پست سراسری آمریکا نیز از کارهای مهم او هستند.

بعد از یک ماموریت خستگی ناپذیر، لویی در سال ۱۹۸۰ بازنشسته و در سال ۱۹۸۶ درگذشت.
اما آن طور که Susan Heller گزارشگرNew York Times می نویسد، طرح های او تقریبا همه جا به چشم می خورند. او در ادامه می نویسد، سخت است که بخواهید یک قوطی نوشیدنی را باز کنید، صبحانه درست کنید، سوار هواپیما بشوید، بنزین بزنید، بسته ای پست کنید و یا لوازم خانگی بخرید و با یکی از آثار لویی مواجه نشوید.

۰/۵ ( ۰ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *