با سلام خدمت کاربران ماشین ماکت در این مقاله سعی شده نگاهی کوتاه و مفید به صنعت ماکت سازی در دنیا داشته باشیم . در سال های اخیر ماکت های دقیق و با کیفیت خودروها در کشورمان علاقه مندان فراوانی یافته اند وبسیاری افراد به جمع آوری و کلکسیون مدل های خاص روی آورده اند .
توجه به ماکت خودروها از اوایل قرن بیستم آغاز شد. شرکت هایی مانند Norev و Solido که فرانسوی بودند در کنار Revell از آلمان غربی,Matchbox و Corgi از انگلستان و برخی سازندگان اتحاد جماهیر شوروی نمونه های کوچکی از خودروهای روز را در مقیاس هایی که حدودا اندازه کف دست بودند تولید میکردند. در دهه ۷۰ شرکت ایتالیایی Bburago با تولید ماکت های ۱:۲۴, ۱:۲۲ و ۱:۱۸ دست به تولید ماکت های بزرگ زد. سپس بسیاری از شرکت های آمریکایی مانند Franklin Mint و Ertl وارد عرصه شدند. در اوایل دهه ۹۰ ماکت سازان حرفه ای تری همانند Minichamps آلمانی و Kyosho ژاپنی وارد عرصه شدند. Maisto هم وارد رقابت با Bburago شد و در اواخر دهه ۹۰ شرکتAutoart به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها به میدان قدم گذاشت.
ویژگی های مهم یک ماکت:
۱) جنس:
ماکت ها معمولاً از فلز ساخته شده و به صورت آلیاژ معروف و به روش ریخته گری (Diecast) ساخته میشوند. بعضاً ممکن است ماکت ها ازجنس رزین, پلاستیک فشرده و یا سرب باشند. اما ساخت به روش Diecast به دلیل هزینه ساخت کمتر و سادگی, گزینه مناسب تری است.
۲) مقیاس:
مقیاس ۱:۱۸ یعنی برای یافتن ابعاد واقعی خودرو, باید ابعاد ماکت را در ۱۸ضرب کنیم. ماکت های در مقیاس های ۱:۱۸ (تقریبا به اندازه بازو) و ۱:۴۳ (به اندازه کف دست) ساخته میشود. اما ۱:۲۴ و ۱:۱۲ و ۱:۶۴ هم بعضاً مورد توجه قرار میگیرند. برخی مقیاس های دیگر همانند ۱:۳۲, ۱:۳۶, ۱:۳۸, ۱:۵۴, ۱:۵۰ , ۱:۷۲ و ۱:۱۰۰ هم مرسومند.
شرکت های مهم صنعت ماکتسازی :
۱) Autoart
اواخر دهه ۹۰ توسط گروه Gateway Global Limited در هنگ کنگ تاسیس شد و به رقابت با ماکت سازان حرفه ای پرداخت. امروزه ماکت های شرکت در مقیاس و رده های گوناگون Signature , Millennium , Racing Division , Performance و Sealed تولید میشود.
۲) Minichamps
رقیب Autoartکه از دهه ۹۰ در آلمان شروع به فعالیت کرد و پس از مدتی زیر مجموعه خود UT را تعطیل کرد. ماکت های Minichampsخاص تر از Autoart هستند, اما اکثراً ضعیف تر از Autoart ظاهر میشوند.
۳) Maisto
برند آمریکایی تاسیس شده در اوایل دهه ۹۰ که قبلاً در تایلند و امروزه در چین تولید میشود و محصولاتش کیفیت و دقتی معمولی و بعضاً پایین دارند.
۴) Welly
رقیب اصلی Maisto که از ابتدا در چین فعالیت میکرد و با پیشرفت شگرف خود رقبای ارزان خود را کنار زده, امروزه زیرمجموعه آن یعنی FXماکت هایی با کیفیت بالاتر تولید میکند.
۵) Bburago
جد ماکت سازان ۱:۱۸ که در دهه ۷۰ پایه گذاری شده, در دهه ۸۰ تقریباً لیسانس تولید ماکت اکثر خودروهای مهم را داشت. با رقابتی شدن بازار در دهه ۹۰ و بالا بودن قیمت ساخت در ایتالیا, تدریجاً ورشکست شد. امروزه Bburago و Maisto در چین توسط یک گروه تولید میشوند.
۶) CMC
شرکتی آلمانی که در دهه ۹۰ تاسیس شد. تولیداتش همگی از سطح بالای دقت و کیفیت برخوردار و بیرقیب اند. تمامی ماکت های CMCتولید محدود و اکثراً کلاسیک هستند.
۷) Kyosho
ابتدا به ساخت خودروهای رادیو کنترل میپرداخت و در دهه ۹۰ شروع به تولید ماکت کرد. تولیدات آن نزدیک ترین به Autoart هستند و برخلاف رقیبش خودروهای فراری را هم تولید کرده, در دو رده معمولی و Highend به ساخت ماکت میپردازد.
۸) Yatming
شرکتی هنگ کنگی در اواخر دهه ۷۰ تاسیس شد و امروزه در چین به ساخت ماکت های نیمه حرفه ای با کیفیت و قیمت مناسب میپردازد.
۹) BBR
شرکتی ایتالیایی که در ایتالیا به ساخت ماکت های رزین و Diecast میپردازد. ماکت های این شرکت تولید محدود و گران قیمت و کم نظیر هستند.
۱۰) Hotwheels
شرکتی آمریکایی که از دهه ۶۰ به ساخت اسباب بازی مشهور است. امروزه این شرکت در چین و مالزی به ساخت ماکت در مقیاس های گوناگون و در دو رده معمولی و Elite مشغول است و انحصار تولید ماکت فراری در اختیار دارد.
۱۱) Ertl
از سازندگان قدیمی اسباب بازی که در دهه ۸۰ وارد عرصه حرفه ای شد. مدل های Ertl در رده های گوناگون از نظر کیفیت, قیمت و جزئیات عرضه میشوند و بیشتر خودروهای کلاسیک آمریکایی هستند.
۱۲) Norev
شرکت فرانسوی که از دهه ۴۰ فعال و انحصار برخی مدلهای بنز و خودروهای فرانسوی در اختیارش شرکت است وهمانند Ertl در کیفیت های گوناگون تولید شود.
۱۳) Sunstar
شرکتی قدیمی که اخیراً فعالیت گسترده تری پیدا کرده و در رده های گوناگون فعالیت میکند. رده Platinum آن قابل مقایسه با برند های حرفه ای است.
سایر برندهای مهم:
Exoto , Signature , Amalgam , Revell , Premium Classixx , Greenlight , Solido , Ebbro , Tamiya , Highspeed , IXO , Paragon , Motormax و Jada