سرمایه گذاری لذت بخش !

بسیاری از افرادی که به تازگی با ماکت و ماکت بازی آشنا شده اند با ورود به این دنیای خاص متعجب می شوند .

قیمتها – استقبال طرفداران و تنوع و جزعیات مدلها مواردیست که برای هر تازه واردی عجیب بنظر می رسد .

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که لفظ ماکت در ایران برای این اشیا کلکسیونی به کار می رود .

در اصل نام صحیح تر خودرو یا ماشین مدل یا کارمدل است .

اما بعد از عشق و علاقه شاید مهمترین انگیزه جمع آوری ماکت یا ماشین مدل سرمایه گذاری و ارزش افزوره قابل توجه این مدلهاست .

وارد بازار ماکت که بشوید، می‌بینید قیمت‌ها دائم در حال نوسان است، گویی وارد بازار خودروهای اصلی شده‌ای. برای هرکدام از این نوسانات قیمتی هم دلیلی وجود دارد.

قیمت‌گذاری ماکت‌ها بر اساس جزئیات، تعداد تولید و کیفیت آنهاست. جزئیات موتور و داخل اتاق ماکت هرچقدر شباهت بیشتری به خودروی واقعی داشته باشد، قیمت بالاتری دارد. ضمن آن که محبوبیت ماشین هم موجب افزایش قیمت ماکت آن می‌شود. مخصوصا زمانی‌که تولید خودرو اصلی متوقف شود، قیمت ماکت بیشتر می‌شود. مثلا ماکت بنز پولمان اتوآرت در زمان تولید حدود ۲۰۰ دلار بود اما قیمت آن هم اکنون با توقف تولید به بیش از ۱۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرده !

برخی ماکت‌ها تولید محدود دارند و شناسنامه‌دار هستند، بنابراین قیمت بالاتری دارند اما برخی ماکت‌ها این‌گونه نیستند. ماکت‌هایی که تولید محدود ندارند، زمانی‌که تولیدشان متوقف ‌شود، قیمت بالاتری پیدا می‌کنند و هرچقدر از زمان قطع تولید آنها بگذرد، قیمت بالاتری پیدا می‌کنند.

زمانی که تولید ماکت‌ها قطع شده باشد و دیگر مغازه‌داران آن جنس را در بازار نداشته باشند، قیمت‌گذاری از طریق سایت ebay و قیمت جهانی تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال ماکت خودروی مرسدس‌بنز ۶۰۰ پولمان که تولید اتوآرت است و هیچ کدام از مغازه‌داران آن را ندارند، قیمتی حدود ۱۵۰۰ دلار دارد که از طریق سایت ebay تعیین شده است.

 

کلکسیون

ماکت‌های حرفه‌ای برای گروه سنی بالای ۱۴ سال تولید می‌شود. این ماکت‌ها ارزش کلکسیونی بیشتری دارند، زیرا قطعات ریزتر در آنها بیشتر است و جزئیات بیشتری مثل آینه بغل، برف پاک‌کن و… دارند. در بعضی ماکت‌ها از پیچ‌هایی برای بستن ماکت استفاده شده‌است که به جرات می‌توان گفت از پیچ ساعت هم ریزتر هستند.

۹۰ درصد ماکت‌ ماشین ها در چین تولید می‌شوند که شرکت‌های مادر در آمریکا، آلمان و ژاپن قرار دارند. ماکت‌ها در مقیاس‌های مختلف وجود دارد اما مقیاس‌های متداول ، ۱٫۴۳، ۱٫۲۴ و ۱٫۱۸ است، ولی تا زمانی که شرکت تولیدکننده ماکت، لیسانس ماکت را از شرکت مادر مثل بنز و ب‌ام‌و نگیرد، نمی‌تواند از اسم خودروسازان روی تولیداتش استفاده کند.

مثالهای دیگری هم هست : یکی از محبوبترین ماکتهای رده میان قیمت بنز استریچ ۲۲۰ سان استار یا همان معماری خودمان است . این ماکت تا حدود ۳ سال پیش در رنگهای متنوع عرضه می شد. اما با سولد اوت (توقف تولید) و به تبع آن کمیاب شدن اکثر رنگها بجز سبز تیره هم اکنون اگر بخواهید به فرض رنگ آبی یا مشکی این ماکت را خریداری کنید باید مبلغ گزافی را نسبت رنگهای دیگر بپردازید . در رنج آماتور ماکت ۵۰۴ مارک ولی سایز ۱/۱۸ تا دو سال پیش با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان قابل خریداری بود اما طالبین آن امروز حاضرند بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰هزار تومان هزینه کنند!
ماکتهای اروپایی قدیمی مارکهای کورگی و دیز گان تا سال ۲۰۱۰ در حراجی های نازل لندن توسط دستفروشان به قیمت یک پوند یا حتی کمتر عرضه می شد.اما هم اکنون حتی مجموعه داران اروپایی به جمع آوری آنها علاقه مند شدند و باتوجه به اینکه سالها تولید نمی شوند قیمتهای قابل توجهی یافته اند .

اتوآرت، مینی چمس، کیوشو، سی‌ام‌سی و اگزوتو معروف‌ترین برندهای تولیدکننده ماکت در جهان هستند. آن‌ها در سال‌های گذشته فقط از فلز برای تولیدات خود استفاده می‌کردند، ولی در ۵ سال اخیر ماکت‌هایی با جنس رزین تولید می‌شود که درهای آن‌ها باز نمی‌شود و مثل مجسمه هستند.

به هر حال چندین سال قبل هنگامی که ماکتباز بودیم به صرف شوق و اشتیاق و علاقه وارد این وادی شدیم فارغ از اینکه در قرن بیست و یکم هر لذت و دلخوشی کوچکی می تواند به سرمایه گزاری و تجارتی پرسود بدل گردد!

پس شاید بتوان گفت ماکتبازی از محدود سرمایه گزاریهاییست که از آن لذت هم می شود برد !

۵/۵ ( ۴ نظر )

2 thoughts on “سرمایه گذاری لذت بخش !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *