رولز رویس لیمیتد (Rolls-Royce Limited )

با سلام خدمت کاربران ماشین ماکت ، در این مقاله نگاهی به تاریخچه برند مشهور و صدساله رولزرویس  و اختصاصا رولز رویس لیمیتِد داریم .اتومبیل رولزرویس همیشه متعلق به پادشاهان و رؤسای دولتها و میلیاردهای معروف و مشهور بوده است.این اتومبیل سلطنتی و اعیانی رولزرویس را دو نفر انگلیسی به نام های رولز(Rolls) و رویس(Roys) ساخته‌اند.

رولزرویس در طول تاریخ، همواره به عنوان نماد برندی لوکس ومجلل بوده است. هرکسی که حتی علاقه‌ای به اتومبیل نداشته باشد، قطعا نام این برند را شنیده است.

رولز رویس لیمیتِد محصول (۱۹۰۶-۱۹۷۳)

فردریک هنری رویس در سال ۱۹۰۴ در کارگاه خود در منچستر اولین اتومبیل‌اش را ساخت، که از موتور دو سیلندر بهره می‌برد و “رویس ۱۰” نام داشت. پس از ساخت این اتومبیل، رویس به چارلز استوآرت رولز معرفی شد و در همان سال این دو قرار ملاقاتی گذاشتند. رولز  آن زمان مالک یکی از نمایندگی‌های اتومبیل‌ساز در فولهام لندن بود که C.S Rolls & Co نام داشت.

رولز رویس لیمیتد
رولز رویس لیمیتد

با وجود اینکه رولز اتومبیل‌هایی با موتور سه یا چهار سیلندر را ترجیح می‌داد، رویس ۱۰ توانست نظر او را جلب کند. بنابراین در ۲۳ دسامبر همان سال قراردادی بین این دو منعقد شد تا رولز تمام اتومبیل‌هایی را که رویس می‌تواند بسازد به فروش بگذارد. این اتومبیل‌ها چهار مدل بودند:

  • ۱۰ HP مجهز به موتور دو سیلندر با ۱۰ اسب بخار قدرت به قیمت ۳۹۵ پوند (اولین اتومبیل رولزرویس)
  • ۱۵ HP مجهز به موتور سه سیلندر با ۱۵ اسب بخار قدرت و قیمت ۵۰۰ پوند
  • ۲۰ HP مجهز به موتور چهار سیلندر با ۲۰ اسب بخار قدرت با قیمت  ۶۵۰ پوند
  • ۳۰ HP مجهز به موتور ۶ سیلندر با ۳۰ اسب بخار قدرت و قیمت ۸۹۰ پوند

تمامی مدل‌های فوق با برند رولزرویس و توسط رولز به فروش می‌رسید.  سرانجام در تاریخ ۱۵ مارچ سال ۱۹۰۶ رولزرویس لیمیتِد ثبت شد و این به معنای تولید انبوه رولز‌رویس بود. در سال ۱۹۰۶، رولزرویس در حال کار بر روی مدل ۶ سیلندر با بیش از ۳۰ اسب بخار قدرت بود .

افتتاحیه رولزرویس به‌صورت رسمی در تاریخ ۹ ژوئیه ۱۹۰۸ توسط جان مونتاگو (سیاست مدار و مبلغ صنعت موتورینگ) انجام گرفت. کارخانه جدید نیازمند سرمایه گذاری بیشتری بود بنابراین در سال ۱۹۰۶ میلادی، این برند سهام خود را به ارزش یکصد هزار پوند (معادل ۰۶۰،۹۷۱،۷ یورو) به عموم مردم فروخت.

در سال ۱۹۰۸، مدیر بازاریابی رولز‌رویس بالاخره موفق شد تا رویس و دیگر مدیران کمپانی را برای طراحی و ساخت یک مدل کاملأ جدید راضی کند.

محصولی دیگر از رولز رویس : رولز رویس سیلورگوست

رولز رویس سیلورگوست
رولز رویس سیلورگوست متعلق به احمدشاه قاجار

در سال ۱۹۲۱، رولز‌رویس دومین کارخانه خود را در ماساچوسِت آمریکا بنا نهاد تا بتواند پاسخگوی میزان فروشش باشد. در این کارخانه نیز تعداد ۱۷۰۱ دستگاه اسپرینگفیلد گوست به فروش رسید. این کارخانه برای ۱۰ سال فعالیت داشت تا اینکه در سال ۱۹۳۱ بسته شد.

از مدل ۴۰/۵۰ با نام سیلور گوست یاد شد. از سیلور گوست تعداد ۶ هزار دستگاه تولید شد و تأثیر به سزایی در پیشرفت اولیه این برند داشت.

لازم به ذکر است که سیلور گوست توانست در طول یک سال عنوان بهترین اتومبیل دنیا را از آن خود کند.

شاسی گوست، از سازه اتومبیل‌های زره پوش بریتانیایی که در طول جنگ جهانی استفاده می‌شدند بهره می‌گرفت.

رولز رویس فانتوم ۱
رولز رویس فانتوم ۱

پس از آن عرضه مدلهای  فانتوم از سال ۱۹۲۵ شروع شد.

در طول سال‌های پیشرفت رولزرویس و در طول جنگ جهانی اول، برای تأمین نیازهای بریتانیا در سال ۱۹۱۴ رولزرویس، اولین موتور هواپیما را طراحی کرد که Eagle (به معنای عقاب) نام داشت و قدرت تولیدی آن نصف قدرت موتورهای هواپیماهای متحدین بود.

در سال‌های دهه ۲۰ میلادی نیز رولزرویس بر روی موتور R کار کرد که این موتور توانست در سال ۱۹۳۱ رکورد سرعت ۶۴۳٫۶ کیلومتر بر ساعت را بر فراز آسمان‌ها به ثبت برساند.

پس از جنگ جهانی اول، رولزرویس از اتحاد اتومبیل‌سازان بریتانیایی جلوگیری کرد. پس از مدتی با افت چشمگیر فروش سیلور گوست مواجه شد که رولزرویس را بر آن داشت تا مدل ارزان‌تر و کوچک‌تر  را در سال ۱۹۲۲ معرفی کند که این بدان معنا بود که سیاست تولید تنها یک مدل که در سال ۱۹۰۸ تصویب شده بود، شکست خورد.

در سال ۱۹۳۳ رولزرویس،  شرکت کوچک بنتلی را که نتوانسته بود وام‌های خود را پرداخت کند خریداری کرد.

از سال‌های اولیه پس از جنگ جهانی تا سال ۲۰۰۲ بسیاری از رولزرویس‌ها و بنتلی‌ها به جز جلو پنجره و برخی از جزئیات تقریبأ به‌طور کامل شبیه به یکدیگر بودند.

در سال ۱۹۳۳، رولز رویس رنگ برند خود را از قرمز به مشکی تغییر داد.

در سال ۱۹۴۴، رولز رویس کار بر روی توربین بنزینی را برای هواپیما شروع کرد که این پروژه توسط فرانک ویتِل مدیریت می‌شد.

موتور وِلاند در سال ۱۹۴۴ در جنگنده Gloster Meteor استفاده شد و از آن پس بود که رولز رویس اعتماد به نفس کافی را برای تبدیل شدن به پیشتاز تکنولوژیکی این موتورها به دست آورده بود.

تولید رولز رویس و بنتلی در سال ۱۹۴۶ به Crewe انتقال یافت که در آنجا برای اولین بار بدنه‌های مدل‌های رولزرویس توسط Pressed Steel Co. ساخته می‌شد. پیش از آن تنها شاسی رولزرویس‌ها توسط این کمپانی ساخته می‌شد و بدنه آن‌ها توسط سازندگان کالسکه شکل می گرفت.

رولز رویس مدل فانتوم ۴
رولز رویس مدل فانتوم ۴

در سال ۱۹۵۰ رولز رویس مدل فانتوم ۴ را عرضه کرد که تا سال ۱۹۵۶ تنها ۱۸ دستگاه از آن برای خانواده‌های سلطنتی به تولید رسید.

در سال ۱۹۷۱، رولزرویس با بحران جدی مالی روبرو شد که دلیل آن‌را باید سرمایه گذاری بی‌رویه در توسعه موتور جت RB211 دانست. و همین بحران مالی باعث شد تا این کمپانی تحت تملک دولت انگلستان قرار گیرد

۰/۵ ( ۰ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *