برندهای سازنده ماکت در جهان

این روزها برندهای بسیاری در زمینه ساخت ماکت‌های کلکسیونی ( ماکت ماشین ) فعالیت می‌کنند که هر کدام سطح متفاوتی از مدل‌ها را پوشش می‌دهند. برای مثال برند ماکت ساز چینی ویلی (Welly)  و مایستو که این روزها محصولاتش در سطح کشور نیز به چشم می‌خورد، یک ماکت‌ساز آماتور است که خودروهای مقیاس ۱:۲۴، ۱:۸۷، ۱:۱۸ و… و موتورسیکلت‌های مقیاس ۱:۱۲، ۱:۱۸ و… تولید می‌کند.

دوج چارجر

برندی مثل اتوآرت (AUTOart) که یک تولیدکننده حرفه‌ای و از محبوب‌ترین برندهای ماکت‌سازی در جهان محسوب می‌شود اصولا سراغ ماکت‌های خودرو با جزئیات بسیار بالا می‌رود. این برند محصولات خود را در رده‌های مختلف کیفی تولید می‌کند و مقیاس‌هایی مثل ۱:۴۳، ۱:۱۸، ۱:۱۲ و… را پوشش می‌دهد.

ماکت‌های حرفه‌ای مقیاس ۱:۱۸ ساخت برند اتوآرت قیمتی حدود یک تا بیش از ده میلیون تومان دارند .

مرسدس،بنز جی جی تی اس ای ام جیمرسدس،بنز جی جی تی اس ای ام جی

برندهایی مثل سی‌ام‌سی (CMC)، فرانتی آرت، ام‌آر کالکشن و… نیز در بازار به چشم می‌خورند که ماکت‌سازان خاصی به شمار می‌روند و یک رده از برندهایی مثل مینیچمپس، اتوآرت، کیوشو، اوتو، جی‌تی‌اسپیریت و… بالاتر هستند.

محصولات برندهای اینچنینی دست‌ساز بوده و جزئیات و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. برای مثال ماکت‌های سی‌ام‌سی، مقیاس ۱:۱۸ که ‌اینروزها با واحد ارزشمند ریال ایران ! رقم مشخصی نمیشود برایشان متصور شد ، دارای جزئیات کامل شاسی، اتاق، بدنه، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و… هستند و شاهکار مینیاتوری محسوب می‌شوند.

در نهایت نیز به ماکت سازانی مثل آمالگام می‌رسیم. آمالگام به‌عنوان یک برند ماکت‌سازی انگلیسی شاهکارهایی در مقیاس‌های بسیار بزرگ مثل ۱:۸ تولید می‌کند که اصولا هر یک از محصولات آن چند هزار دلار قیمت دارند. برای مثال یک بوگاتی ویرون ساخت شرکت آمالگام بیش از ۹۰۰۰ دلار قیمت دارد که حدود ۱۰۰ میلیون تومان می شود !

برای این که با پتانسیل بازار ایران بیشتر آشنا شویم، مرسوم‌ترین برندهای ماکت‌های آماتوری موجود در ایران ویلی، مایستو، موتور مکس و… هستند. همچنین از بین برندهای حرفه‌ای مرسوم در ایران می‌توان به اتوآرت، مینیچمپس، شوکو، کیوشو، نورِو (Norev)، اوتو (Otto)، هایوِی۶۱، پائودی مدلز، اِی‌سی‌ام‌ای (ACME)، پاراگون و… اشاره کرد. برندهایی مثل سی‌ام‌سی، ام‌آر کالکشن، فرانتی آرت، ماتریکس، بی‌بی‌آر و…هم  از ماکت‌سازان خاص به شمار می‌روند.

اما در کمال تاسف هر سال شاهد محدودتر شدن این بازار خاص در کشورمان هستیم. از علل آن نیز به افزایش نرخ ارز و به تبع آن افت توان خرید قشر متوسط و در نتیجه تمایل بیشتر وارد کنندگان به واردات برندهای آماتور یا حتی اسباب بازی جهت کسب سود بیشتر می توان اشاره کرد.

به هر حال اگر در کلکسیونتان ماکتهای ارزشمند و یا حتی آماتور دارید بیشتر از آنها مراقبت کنید چون نرخ آنها پا به پای سکه طلا و ارز در حال افزایش است ! حال باید از این مطلب خوشحال بود یا نگران ؟! قضاوت با شما …

۴.۵/۵ ( ۸ نظر )

2 thoughts on “برندهای سازنده ماکت در جهان

  1. با سلام بنده ماکت های خودروهای سوپر اسپورت و مسابقه را با هر سلیقه ای با بیشترین ظرافت و شباهت برای اولین بار در دنیا با وسواس نیم میلیمتر در ابعاد، ماکتها با هر رنگی ساخته میشن، ماکتهای بنده قابل قیاس با بهترینهای کمپانیهای ماکتساز دنیا هستند، از ۹ سالگی شروع کردم فرمول یک ساختم الان ۲۸ سالمه و متوجه شدم در بحث پیچیدگی و دقت و ظرافت و جذابیت رکورد دستازهارو شکوندم ، بنده طراح خودرو هم هستم و حتی ایده های خودم رو به صورت ماکت دست ساز با عجیبترین متریالهای مطابق با واقعیت مانند فلز ، پلاستیک و کاغذ رو ترکیب میکنم، شاید ماکتهای بنده گرانترین های دستساز در دنیا بشوند، چون ماکت بدون ایراد تو دنیا نبود بخرم پس خودم دست به کار شدم و برای اشتیاق سیر نشدنی خودم با وسواس بسیار شروع کردم بهترینهای دنیا رو بسازم
    قیمتهای بنده برای ماکتها در ایران از ۱ تا ۵۰ ملیون تومن هست .
    شماره: ۰۹۱۴۶۳۶۵۶۶۷

  2. سلام دوست عزیز من هم مثل شما به ماکت خودرو علاقه مند م ودارم میسازم چون تحصیلاتم هم هنر وسینما هست علاقم بیشتر شده از بچه گی تو کارخونه های تولیدی لوازم خانگی فعالیت داشتم به کارگاه های زیادی دسترسی دارم شمارتون رو ورداشتم پیام میدم بهتون. مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *