بررسی ماکت تویوتا سیلکا جی تی، محصول اتوآرت.

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که خاطره‌ای با تویوتا سلیکا دهه هفتاد داشته باشد و از دیدن یک نمونه سالم آن ذوق زده نشود.
سلیکا در حد فاصل سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۷ در هفت نسل تولید شد اما نسل اول آن را در حد فاصل ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ باید زیباترین و بکرترین عضو این خانواده دانست .

سری ST که پرشمار‌ترین گونه‌های سلیکا را در ایران نیز تشکیل می‌دهند، معمولا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تک میل سوپاپ با ۱۱۳ اسب بخار قدرت، عرضه می‌شد که رقمی فراتر از ۲۰۶ تیپ ۵ با تکنولوژی ۳ دهه بعد به شمار می‌آید !!!

جالب آنکه نمونه‌های حجیم‌تر ۲٫۰ و حتی ۲٫۲ لیتری چندان نسبت به این مدل‌های ۱٫۶ لیتری قوی تر نیستند و در نهایت ۱۳۴ اسب بخار قدرت دارند.
شاید به دلیل همین وزن اندک، از دید مهندسین تویوتا نیازی به استفاده از ترمزهای دیسکی برای محور عقب وجود نداشته، اما در عوض امکان سفارش گیربکس ۵ سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود LSD برای این ژاپنی چابک فراهم بوده تا لذت رانندگی سلیکا نسبت به تمامی خودروهای هم رده دو چندان شود.

جالب است، قبل از بررسی این ماکت به ذکر چند نکته راجع به قیمت آن بپردازیم .

در مطالب پیشین راجع به ارزش سرمایه گذاری مدلهای کلکسیونی اتومبیل نکات بسیاری منتشر کردیم .

شاید یکی از جالبترین مثالها از ارزش افزوده این مدلها، مدل مورد بررسی این مقاله باشد . کافیست این دو تصویر را باهم مقایسه نمایید :

قیمت این ماکت در زمان عرضه کمتر از ۱۰۰ یور
قیمتهای پیشنهادی فروش پس از کمتر از ۳ سال از توقف عرضه : حداقل ۲۵۰ دلار .

خوب یا بد ، تصمیم به عقیده اینجانب – ادمین ماشین ماکت، ناشایست اتوآرت مبنی بر قطع تولید مدلهای کلاسیک در سری تولیدات بعد از ۲۰۱۷ قیمت مدلهای پیشین را به شدت افزایش داده است . بخصوص مدلهایی مثل سیلکا نسل یک که هیچ مدلساز دیگری موفق به اخذ لایسنس تولید آن از تویوتا نشده و بدلیل خاص بودن مدل کمتر کلکسیونری حاضر به فروش آن میشود و نهایتا باعث می شود در شرایطی که نرخ بهره سالانه دلار و یورو رقمی کمتر از ۵ درصد است خریدار این ماکتها سالیانه حداقل ۴۰ درصد سود عایدش شود !

پس از بحث قیمت به بررسی این ماکت می پردازیم .

قطعا هنگامی که بحث از یک مدل اتوآرت میشود اولین مطلبی که به ذهن خطور می کند ظرافت و کیفیت است . اما در مورد مدل سیلکا یک مولفه دیگر نیز به چشم می آید .

فارغ از سلیقه و احساس این مدل بشدت تو دل برو و دوست داشتنی است ! که این مطلب را مشترکا مدیون مهندسین تویوتا در طراحی این موستانگ کوچولو و همچنین تولید بی نقص اتوآرت در تک تک جزعیات و کیفیت اجزای مینیاتوری آن هستیم.

بعنوان ادمین یک سایت و کانال عرضه مدلهای کلکسیونی ماکتهای بسیاری از برندهای بالاتر از اتوآرت را بررسی کردم اما این مدل به دلایلی که برشمردم واقعا احساسات یک ماکتباز را جریحه دار می کند !

مواردی مثل ظرافت فوق العاده رینگها – نشانهای مینیاتوری بی نقص – شابلن زنی بی عیب رنگ و خط کشی بدنه و مثل همیشه جزعیات موتور و اتاق و بخصوص کیفیت موکت کف و کیلومتر شمار و آمپرها این مینیاتور ظریف را دوستداشتنی تر می کند .

blank

انحنای سپرها بهمراه کیفیت عالی کروم و همچنین کیفیت عالی کاسه چراغها نیز جذابیت این مدل را دو چندان می کند .

پایان سخن اینکه تا چند سال قبل کمتر کسی تفاوت اسباب بازی با مدلهای کلکسیونی را می دانست اما خوشبختانه ارزش این مینیاتورهای گرانبها چندیست که حتی در کشور ما نیز همزمان با کشورهای در حال توسعه و بخصوص حاشیه خلیج فارس، در حال معرفی و فراگیر شدن است .

به امید آنکه با حاکم شدن ثبات بر اقتصادمان حداقل از خروج این سرمایه ها از کشور جلوگیری شود .

۴.۵/۵ ( ۴ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *