ژیان و هزاران خاطره ….

در این مطلب اشاره ای به تاریخچه ژیان نخواهیم کرد چون احتمالا علاقه مندان تاکنون مطالب بسیاری راجع به آن مطالعه نموده اند .

نکته جالب در مورد ماکت ژیان خاطراتیست که این اتومبیل برای تک تک ما ایرانی ها ساخته و حتی در فرهنگ و ادبیات ما نیز نفوذ کرده مثال بارز آن ضرب المثل ژیان ماشین نمیشه باجناق فامیل است !!!

اینجانب ادمین ماشین ماکت . رانندگی را در سن ۱۴ سالگی و در اوایل دهه ۷۰ با همین اتومبیل فرا گرفتم و رکوردهای جالبی را نیز با آن در راه مدرسه کسب می نمودم ! از جمله ثبت سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با آن البته در سرازیری !!! ( شاید خاطرتان باشد کیلومتر شمار این اتومبیل تا ۱۲۰ مدرج شده بود و هنگامی که بیش از این سرعت می گرفت به پین آخر گیر می کرد و کابل کیلومتر شمار هرز می شد و البته نیاز به تعمبر موتور اساسی که با ۵ تا ۷ هزار تومان انجام میشد !!!
بدون اغراق لذت رانندگی که با این اتومبیل تجربه میکردم با هیچکدام از اتومبیلهای بعدیم که مجهز به انواع سیستمهای رفاهی بودند و هستند بدست نیاوردم .حال نمی دانم این مطلب را مدیون سطح آدرنالین و سرتونین دوران نوجوانیم هستم یا ژیان قرمز مدل ۵۸ !!!

نکته جالب دیگر آنکه ژیان فوق الذکر که از سالمترین ژیانهای شیراز بود آن زمان به قیمت ۳۷۰ هزار تومان خریداری شده بود . جالب اینکه  کلیه موجودی ماکت آن روی سایت اخیرا به قیمت ۶۸۸ هزار تومان با سرعت چشمگیری  فروش رفت !!!
از صمیم قلب امیدوارم این ثبات اقتصادی همچنان پابرجا باشد و فرزندم هنگامی که به سن من رسید بتواند با ۶۸۸هزار تومان حداقل پوستر این ماشین خاطره انگیز را خریده و در اتاقش نصب کند !!!

به هر حال به قول جرمی کلارکسون اتومبیلها فقط یک ماشین نیستند بلکه تابلو های متحرکی هستند که فارغ از ارزش تکنیکی و میکانیکی خاطرات ما ارزشهای غیر قابل تصوری به آنها می دهد …

ژیان نسبت به اتومبیلهای امروزی واقعا موتور سیکلت هم نیست ولی متعلق به زمانیست که رفاه نبود اما همه چیز تقریبا سرجای خودش قرار داشت . در همه خانه ها باز بود و شادی هایی که با دو قلوه سنگ یا یک تکه گچ در بازی یک قل دو قل یا چهار خانه داشتیم هیچ دستگاه پیشرفته چند هسته ای با چندین گیگابایت رم برای کودکان امروز به ارمغان نمی آورد.

شاید به همین خاطر است که در جواب سوال بسیاری از اعضای ماشین ماکت که می پرسند چرا ماکت ماشینهای مدرن را کمتر عرضه می کنید با کمال خودخواهی جواب می دهم : چون آنها را دوست ندارم !

۰/۵ ( ۰ نظر )

1 thought on “ژیان و هزاران خاطره ….

  1. Pingback:بررسی ماکت بنز استریچ ۸ کوپه (بنز معماری ) - ماشین ماکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *