چالش ماشین ماکت – عشق لانچیا

همه میدانیم که زیبایی میتواند جهان را نجات دهد ، شاید کمی اغراق آمیز باشد ولی به لطف همین زیبائیهاست که میخواهیم زندگی کنیم ، عشق بورزیم و حتی فداکاری کنیم.

ونوس در روم باستان الهه عشق و زیبائیست. ونوس بسیار زیبا و جذاب است.

شاید برای من و خیلی از عزیزان که در دهه های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی با خودروهای ایتالیایی خاطره سازی کرده اند ، خودروی به یاد ماندنی لانچیا ( یا لانچا به معنی نیزه) الهه عشق آنها باشد. ظریفی میگفت شاید اگر ایتالیایی ها نبوند دنیا شکل دیگری داشت(قطعا زیباتر نبود) .

عشق به لانچیا برای من از اواخر دهه ۶۰ خورشیدی شکل گرفت. تجربه رانندگی با لانچیا های سری بتا(کوپه – اسپایدر – HPE و مونت کارلو) و در ادامه خرید یک لانچیای بتا HPE بسیار تمیز نقره ای رنگ با موتور ۲۰۰۰cc و مدل ۱۹۷۷در اوایل دهه ۷۰٫

برای من که تجربه رانندگی با آمریکایی های بینظیر مانند شورلت نوا ، بیوک و کادیلاک سویل و همچنین آلمانی های به یاد ماندنی مانند بی ام دابلیو ۵۱۸ – ۲۰۰۲ و ۳۲۰ را داشتم ، سالها رانندگی با لانچیا تجربه ای لذت بخش و به یاد ماندنی بود. شاید به همین خاطر بود که بعد از بزرگترین اشتباه زندگی ام که همانا از دست دادن این خودرو بود ( به علت کمبود لوازم در آن مقطع و شایعات عجیب در مورد تعویض نشدن پلاک یا بریدن سقف خودرو)همیشه در ذهنم حسرت و خلاء داشتن لانچیا و لذت بردن از رانندگی با آن وجود داشت هیجان معکوس های ۵ به ۳ و فرو رفتن در صندلی مانند حس تیک آف بر روی باند فرودگاه و آدرنالین و آدرنالین….

شاید به همین دلیل بود که چند سال پیش در تعطیلات نوروز با دیدین ماکت ۱:۴۳ لانچیای خودم در ویترین یکی از فروشگاه های معتبر و قدیمی ماکت فروشی در تهران با همان رنگ شوق وصف نا پذیری برای جمع آوری ماکت در وجودم شعله گرفت. با اینکه از سالها قبل در خارج از کشور فروشگاه های ماکت فروشی بزرگی را دیده بودم و از تماشای ماکت های زیبا لذت برده بودم تا آن روز به فکر جمع آوری ماکت نیفتاده بودم ولی در یک لحظه حس زیبادوستی در وجودم شعله ور شد.
به علت تعطیلات نوروزی و بسته بودن فروشگاه تا پایان تعطیلات هر روز به فروشگاه سر زده و به انتظار باز شدن فروشگاه بودم. بالاخره بعد از اتمام تعطیلات لانچیای ۱:۴۳ مینیچمس را خریدم. بعد از خرید این ماکت و دقت در زیبایی ها و ظرافت و جزئیات باورنکردی آن به دنبال پیدا کردن مدل های دیگر لانچیا و بعد از آن بقیه خودرو های نوستالژیک و اسطوره های خاطره انگیز دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی افتادم و مشغول جمع آوری ماکت در سایزهای ۱:۱۸ و ۱:۴۳ شدم. که خدارا شکر تا الان اکثر مدل های مورد نظرم به استثنا تعدادی محدود ( مثل لانچیا بتا کوپه و بتا اسپایدر که متاسفانه در دسترس نیست) را تهیه کرده ام.

میل به جمع آوری ماکت و لذت بردن از آن برایم پایانی ندارد . امیدوارم شرایط اقتصادی به گونه ای پیش رود که باز هم بتوانیم با خیال راحت به علایق و دلبستگیهایمان بپردازیم. در پایان لازم است از دوست خوبم، پویان عزیز که بسیاری از ماکت های زیبای کلکسیونم از طریق ایشان به دستم رسیده ، تشکر ویژه داشته باشم.

در سال ۱۴۰۰ برای همه عزیزانم سلامتی و موفقیت آرزو دارم.

۴.۷/۵ ( ۱۳۴ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *