تاریخچه اتومبیل و اولین اتومبیل در ایران

با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت ، در این مقاله به تاریخچه اتومبیل و ورود اولین اتومبیل به ایران می پردازیم .

 ابداع اتومبیل به شخص خاصی بر نمی گردد بلکه به مرور زمان این وسیله دچار دگرگونی شده است. در سال ۱۶۰۰ سیمون ستوین هلندی یک ارابه بدون اسب ساخت که نیری خود را از بادبانهایش می گرفت که توانایی حمل ۲۸ نفر را داشت و مسافت ۶۸  کیلو متری را در ۲  ساعت می پیمود . در سال ۱۸۴۰  ارابه ای در فرانسه اختراع شد که با نیروی فنر های بزرگی شبیه فنر ساعت حرکت میکرد که به خاطر داشتن سرعت زیاد همان روز آزمایش متوقف شد.

اتومبیلهای اولیه شبیه درشکه بودند که با نیروی موتورهای بخار به حرکت در می آمدند. این وسیله ها دارای دو چرخ در عقب و یک چرخ در جلو بودند .

شروع صنایع اتومبیل سازی با اختراع موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰  میلادی به وسیله یک نفر بلژیکی به نام اتی ین لونوار آغاز گردید و بعد از آن  روند تکاملی در این صنعت با سرعت بسیار زیادی ادامه یافت . در سال ۱۸۷۴  میلادی شخصی به نام زیگفرید مارکوس در شهر وین موتور چهار سیلندری ساخته و بر روی یک گاری کوچک نصب کرد ، این وسیله نقلیه با نیروی بخار کار می کرد.

زیگفرید مارکوس و اولین اتومبیل ساخته شده توسط وی

رفته رفته این موتورها پیشرفت کردند تا زمانی که در سال ۱۸۷۶ میلادی بوسیله یک نفر مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ، نمونه بارز و عملی موتور احتراق داخلی با موفقیت ساخته شد. و از این زمان موتورهای امروزی با سیکل اتو شکل گرفتند. در این سیستم عمل تراکم سوخت  قبل از شروع احتراق، در داخل سیلندر انجام می گرفت و راندمان بسیار زیادی نسبت به موتور های برون سوز داشت .

اشخاص بزرگی در این صنعت فعالیت کردند از آن جمله افراد می توان بزرگانی چون گات لیب دایملر و کارل بنز را نام برد . دایملر که در سال ۱۸۳۴  در آلمان متولد شد، ابتدا برای اتو کار میکرد ولی در سال ۱۸۸۲  از او جدا و در شهر اشتوتگارد کارگاهی برای خود دایر کرد و بعد از مدتی با شخصی به نام ویلهِلم مای باخ که وی نیز از اتو تجربه آموزی کرده بود شریک شد.

آنها بعد از یک سال اولین موتور خود را عرضه کردند. این موتور سبک و با سرعت باﻻ در حدود دور ۹۰۰  دور در دقیقه که برای موتور های آن زمان که حد اکثر ۲۰۰  دور در دقیقه دوران میکردند شاهکاری به حساب می آمد.

موتور دایملر به مرور از موتور تک سیلندر به موتور ۲  سیلندر وی شکل تغییر شکل داد که مجهز به کاربراتور بود. طراحی این کاربراتور توسط مای باخ انجام شد. دایملر مهندس ماجراجو و خلاقی بود که سیستم جرقه زنی جالبی را برای موتورهای خود طراحی کرد این سیستم که به سیستم لوله داغ معروف بود جرقه را توسط یک لوله پلاتینی که در باﻻی سیلندر قرار داشت و انتهای دیگرش توسط شعله سرخ نگه داشته می شد تولید می کرد.

blank

و اما بنز نیز یک مهندس متبحر آلمانی و ده سال از دایملر کوچکتر بود . او برای سیستم جرقه زنی موتور خود از الکتریسیته استفاده کرد.

او تصمیم گرفت خود یک وسیله نقلیه موتوری بسازد، لذا موتور ۴  سیلندری طراحی و آن را روی یک وسیله نقلیه سه چرخ قرار داد.

این موتور از موتور دایملر سنگینتر و نصف سرعت آن را داشت. دو اثر از این موتور ها همچنان در موتور های امروزی استفاده می شود که عبارتند از سوپاپهای قارچی شکل و سیستم خنک کاری با آب البته سیستم خنک کاری دایملر از نوع ترموسیفون ( در این سیستم به آب حرکت چرخشی اجباری داده نمی شود بلکه مخزن آبی در سطح باﻻتر از موتور قرار دارد و آب گرم به علت سبک شدن به سمت باﻻ وآب سرد به دلیل سنگین شدن به سمت پایین حرکت می کند) بود.

blank

کارل بنز پدر صنعت اتومبیل

blank

 اولین خودرو با موتور تک سیلندر ساخته شده توسط کارل بنز

blank

موتور یک سیلندر با ۷۵/۰ اسب بخار قدرت که توسط بنز ساخته شد

یکی دیگر از اشخاصی که در تکامل این صنعت قدمهایی را برداشته می توان لواسور را نام برد زیرا او توانست برای اولین بار کلاچ و گیربکس را در خودروهایی به کار ببرد که تا آن زمان از تسمه و چرخ تسمه برای انتقال قدرت استفاده می کردند . همچنین او اولین کسی بود که از سیستم موتور جلو و انتقال قدرت در چرخهای عقب استفاده کرد .

با رشد روز افزون خودروها همچنان افراد بسیار ی حمل و نقل با درشکه و چهار پایان را بهتر از خودروها می دانستند به همین دلیل تردد خودروها در بعضی از مناطق تا سالهای زیادی ممنوع شد و موجب عقب افتادگی این مناطق از تکنولوژی خودرو سازی شد . یکی از این مناطق کشور انگلستان بود که تا سال ۱۸۹۶  حرکت اتومبیل در جاده ها ممنوع بود .

در آن زمان به دارندگان خودرو ها به دیده تحقیر می نگریستند و به همین دلیل قانونی در سال ۱۸۶۵  میلادی تصویب شد تا حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای آن زمان را تا ۶  کیلومتر بر ساعت محدود کند .

از دیگر قوانین آن زمان که اجباری نیز بود دارندگان خودروها را مجبور می کرد تا پشت سر یک نفر که پرچم قرمزی به دست داشت با فاصله ۶۰  یاردی ۵۵ (متر) حرکت کنند. این قانون که به قانون پرچم سرخ معروف بود تا سال ۱۸۷۵  وجود داشت و بعد از آن به مدت ۱۸ سال دیگر رانندگان را مجبور می کرد تا پشت سر یک نفر پرچم به دست با فاصله ۲۰  یاردی (۱۸متر ) حرکت کنند این شخص پرچم به دست مجبور بود تا به ارابه و گاری های اسب دار که در بین راه نیاز به کمک داشتند بشتابد .

این قانون تا سالها ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۸۹۶  میلادی با اجازه حذف نفر پیاده پرچم به دست، رانندگان توانستند با سرعت حیرت انگیز برای آن زمان یعنی ۱۸ کیلو متر بر ساعت از لندن تا برایتون را طی کنند که باعث خوشحالی و جشن گرفتن مردم به این مناسبت شد .

blank

قانون پرچم سرخ و شخصی که می بایست جلوتر از خودرو با یک پرچم قرمز حرکت می کرد

پیشرفت ها در این صنعت روز به روز افزایش یافت و هر کس چیزی تازه وارد این صنعت کرد ، مثلا لنچستر یک انگلیسی بود که در سال ۱۸۹۷  توانست از گیربکس سیاره ای با شفت محرک به جای زنجیر محرک استفاده کند به علاوه او چرخ دنده حلزونی و محور زنده در عقب، میل لنگ متعادل ، سیستم روغنکاری تحت فشار به جای روغنکاری قطره ای یا پاششی را در لیست اختراعات خود به ثبت برساند او همچنین روش باز و بسته شدن سوپاپها را که تا آن زمان به دلیل پایین رفتن پیستون در زمان مکش باز می شد تغییر داد و یک اتصال مکانیکی جدا برای باز شدن سوپاپها طراحی کرد .

رنو نیز با طرح قفل گاردان ضریب را در خط انتقال قدرت به طور چشمگیری بهبود بخشید و باعث کاهش صدای بسیار زیاد آن شد تایر بادی در سال ۱۸۴۵  میلادی توسط یک انگلیسی بنام روبرت ویلیام تامسون اختراع گردید و تا ۴۳  سال به صورت اولیه کاربرد داشت تا اینکه یک نفر انگلیسی به نام جان بوید دانلپ تایر جدیدی را به ثبت رساند ، بعدها دو نفر به نامهای چارلز ولچ انگلیسی و ویلیام بارت لت آمریکایی طرح تایرها را اصلاح کردند و روش قرار گیری تایر در داخل رینگ را به ثبت رساندند .

blank

جان بوید دانلپ

blank

blank

blank

تایر بادی و چگونگی اتصال آن بر روی اتومبیل

نصب تایر بادی در چرخ اتومبیل توسط ادوارد میشلن فرانسوی انجام گرفت او تایرهایی ساخت که در مسابقات اتومبیل رانی  ( پاریس – بردو) در سال ۱۸۹۵  به کار رفت ، فرانسه مهد پیشرفت تکنولوژی تایرها بود .

لنچستر در سال ۱۹۰۲  اولین ترمز دیسکی را به ثبت رساند تا راهی برای بر طرف کردن ترمزهای نا کار آمد آن زمان باز کند ولی۵۰  سال طول کشید تا اولین ترمز دیسکی به طور کامل در خودرو به کار رود . در سال ۱۹۰۳  مرسدس نیز اولین سیستم ترمز لنت های آسبست توسط فردی به نام هربرت فرود مشهور به فرودو در سال ۱۹۰۸  در شهر برایتون ساخته شد . چند تن از مهندسین اروپایی سیستم ترمز در چرخ جلو را ارائه دادند که قبل از سال ۱۹۲۰  بطور وسیع مورد استفاده قرار گرفت .

در ابتدا اتومبیلها چراغ نفتی در جلو خود حمل می کردند تا مسیر جاده در تاریکی قابل رویت گردد. در سال ۱۹۰۰  چراغهای استیلینی به همین منظور جای چراغهای نفتی و روغنی را گرفت این چراغها نور سفیدی تولید می کردند ولی چراغهای کثیف و پر دردسری بودند . عصر ﻻمپ های الکتریکی خودرو نیز از سال ۱۹۴۰  آغاز شد البته ﻻمپ الکتریکی سالها قبل اختراع شده بود ولی در خودرو ها استفاده نمی شد .

blank

blank

چراغ های جلو روغنی برای روشنایی مسیر حرکت

blank

چراغ راهنمای اتومبیل های اولیه

مسابقات اتومبیل رانی بیشترین تاثیر را در رشد تکنولوژی اتومبیل و تجهیز شدن آنها داشت از جمله این تجهیزات می توان سیستم ترمز ، تایرها ، سوخت خودرو ، تعلیق ، طراحی شاسی ، موتورها و چراغ را نام برد . دایملر یکی از افرادی بودکه در عرصه مسابقات اتومبیلهای زیادی ساخت او در سال ۱۹۰۱ سفارش یک اتومبیل مجهز برای مسابقات را گرفت که بسیار مورد توجه خریداران واقع شد . در همین سالها دایملر نام شرکت معتبر خود را از دایملر به مرسدس که نام دخترش بود تغییر داد . ﻻزم به ذکر است که اتومبیل در آلمان متولد شد ودر فرانسه رشد یافت ولی در کشورهای انگلیس و آمریکا پیگیری بیشتری نسبت به آن به عمل آمد . در سال ۱۹۱۱ کادیلاک یک استارت الکتریکی روی موتور نصب کرد این کار باعث معمول شدن استفاده خانم ها از اتومبیل شد.

blank

برف پاک کن خودروها که در ابتدا دستی بود جای جای خود را به نوع خلائی داد و در سال ۱۹۲۲ اولین برف پاک کن الکتریکی روی اتومبیل نصب شد .

blank

blank

موتور برف پاک کن الکتریکی

blank

برف پاک کن نوع خلائی

در سال ۱۹۱۴ صندلی قابل تنظیم اختراع شد .

blank

در سال ۱۹۱۷ بعضی از اتومبیل های مسقف مجهز به بخاری شدند .

چراغ دنده عقب اتوماتیک در سال ۱۹۲۱  استفاده شد .

blank

در سال ۱۹۲۲نشانگر الکتریکی سوخت باک ساخته شد .

blank

در سال ۱۹۲۵ باﻻ بر شیشه های جانبی ساخته شد .

به علت تصادفات زیاد در سال ۱۹۲۵  از سپر ضربه گیر استفاده شد .

در سال ۱۹۲۰  ترمز هیدرولیکی توسط ملکم ﻻک هید امریکایی عرضه شد .

در سال ۱۹۲۲ سیستم تعلیق مستقل جلو توسط شرکت ﻻنچیا در خط تولید قرار گرفت و در آن از کمک فنر هیدرولیکی استفاده شد . با پیشرفت علم هوانوردی از سال ۱۹۳۰  علم آیرودینامیک از هواپیما به خودرو ها منتقل شد که تاثیر فراوانی در بازده، آرامش، سرعت، ثبات و پایداری، خنک کاری موتور و… داشت .

اتاق اتومبیلها از حالت قوطی شکل به طرحهای منحنی مبدل گردید . در همین سالها صندوق عقب نیز به اتومبیل اضافه شد .

blank

blank

از دیگر تحوﻻت تایرها می توان به آجدار کردن آنها در سال ۱۹۳۰  و بدون تیوب ( تیوب لِس) کردن تایر ها در سال ۱۹۴۸  که این تایر ها مشکل پنچر شدن را حل نمود . در سال ۱۹۲۰  دوده وارد صنعت ساخت ﻻستیک شد و باعث افزایش دوام ﻻستیک ها شد و رنگ آنها از خاکستری به مشکی مبدل نمود در سال ۱۹۵۳  ﻻستیک رادیال ساخته شد .

blank  blank

بوق های اولیه

blank

اتومبیل ابتکاری گاز سوز که با گاز خانگی کار میکرد

blank

اولین اتومبیل مسقف

blank

تایر تیوب لِس

اولین خط تولید اتومبیل توسط شخصی به نام هنری فورد در سال ۱۹۰۸ راه اندازی شد، که تولید اتومبیل فورد مدل T را از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ در دستور کار داشت، که بالغ بر ۱۵ میلیون از این مدل خودرو تولید و روانه بازار نمود.

blank

هنری فورد

blank

 هنری فورد و همسرشان

blank

فورد مدل T

 اولین اتومبیل در ایران

اتومبیل برای اولین بار در سال ۱۹۰۰  میلادی ۱۲۷۰ (هجری شمسی) توسط مظفر الدین شاه قاجار وارد ایران شد . او در یکی از سفرهای خود به اروپا ۲  دستگاه اتومبیل رنو مدل ۱۸۹۰ خریداری و با خود به ایران آورد تا سر آغازی شود برای تاریخچه اتومبیل در ایران .مظفر الدین شاه قاجار سوار بر اولین اتومبیل خود در ایران البته او رانندگی نمی دانست و فقط در پشت این خودرو نشسته تا عکسی را به یادگار بگذارد .

blank

تهیه و تنظیم : سینا انصاری

۰/۵ ( ۰ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank