باسلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت ، خودرو هیلمن،اگرچه امروز دیگر نه ردی از آن در خیابان ها می بینند و نه حتی نامش را می شنوند, در سال های ابتدایی دهه ۵۰ خورشیدی, شاهد ورود و مونتاژش در ایران بودند. این خودرو که توسط شرکت روتس در انگلیس تولید شد،بعد از مدتی به دلیل فروش این شرکت به کرایسلر، شروع به تکثیر شدن کردو برای دهه شصتی هایک خاطره دور است. این خودرو نیز مانند پراید، اصلیتی آمریکایی دارد!
خودرویی که به آن هیلمن گفته می شد در واقع مدل اونجر این خانواده است و برادر هیلمن هانتر یا همان پیکان محبوب ایرانیان است. هیلمن، توسط شرکت پیلیموث، با نام کریکت تولید می شد و در بازار فروش خودرو آمریکا جایگاه خوبی داشت.
اولین هیلمن، در سال ۱۹۶۹، پس از تملک کرایسلر، تولید شد و در ابتدا با ۲ موتور ۱۲۵۰ سی سی و ۱۵۰۰ سی سی عرضه می شد. اتاق این خودرو ۴ در بوده و نسبتا جای مناسبی برای سرنشینان داشت.
در سال ۱۹۷۵ هیلمن با بدنه ۴ در به ایران وارد گردید و ایرانخودرو شروع به تولید آن کرد، در کنار تولید هیلمن با بدنه ۴ در، این خودرو در سال های ۵۷ و ۵۸، با بدنه ۲ در نیز به مشتریان عرضه میشد.
این خودرو هیچگاه جایگاهی مانند پیکان را به خود اختصاص نداد. پیکان از ابتدای ورود، فروش بسیار خوبی داشت و دور رقابت را از دیگر عضو خانواده خود به خوبی گرفته بود.
هیلمن با یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی و ۴ سیلندر خطی به ایران آمد که می توانست ۶۹ اسب بخار تولید کند. این خودرو کشش مناسبی داشت و به واسطه شتاب نسبتا خوب آن، محبوب مالکان بود.
طراحی داخلی این خودرو خاص بود، چراغ هایی شبیه به بومرنگ و صندوق عقب شیب دار آن ظاهری متفاوت از سایر خودروهای موجود داشت و باعث می شد این خودرو کمی اسپرت به نظر برسد. طراحی جلوی این خودرو شباهت زیادی به پیکان داشت و تنها جلو پنجره آن با پیکان تفاوت داشت و به دلیل استفاده از شاسی مشابه، می توانستید حدس بزنید که هر دو تولید یک خودروساز هستند.
داخل این خودرو هم طراحی ساده ای داشت، فرمانی که با یک خط افقی به دو طرف متصل شده بود و کیلومتر شماری که دیگر دایره ای شکل نبود و همه آمپرها را در در یک صفحه کشیده و صاف نشان می داد. دسته دنده بلند و دکمه برف پاک کن بسیار بزرگ آن، شاید تعجب هر سرنشین جدید را به خود جلب میکرد.
با وجود استانداردهای کم امنیتی در آن دوران، این خودرو به واسطه شاسی سنگین و محکم خود، در تصادفات مستحکم بود و به واسطه آسیب ندیدن بخش میانی خودرو، آسیب کمی به بدن سرنشینان در تصادفات جلو و عقب وارد می شد، در حال که در تست مشابه برای خودرو هیلمن هانتر (پیکان) نتیجه به این خوبی نبوده است. در سال ۱۹۸۱ این خودرو از خط تولید کنار رفته و جایگزینی برای آن معرفی نشد.