رنو ۵ خودروی نوستالژی

با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت ، رنو ۵، خودرویی قدیمی ونوستالژیک برای ما ایرانی‌ها که هنوز هم شاهد تردد آن در شهرهای بزرگ کشور هستیم.

رنو ۵ یک خودروی سوپرمینی کوچک از شرکت رنوی فرانسه است که مابین سال های ۱۹۷۲ الی ۱۹۹۶ میلادی به تولید رسید و توسط مایکل بوی طراحی شد و جزو اسطوره های دنیای خودرو محسوب می شود.2

این هاچبک زیبا بر اساس مدل پر فروش R4 تولید شد و پیشرانه ۸۴۵ سی سی و سیستم تعلیق پیچشی را از R4 به عاریت گرفته بود. رنو ۵ در زمان عرضه رقیبان زیادی داشت، مانند آیتوبیانچی A112 و فیات ۱۲۷ که هر کدام سهمی از بازار را تصاحب کرده بودند.

در سال ۱۹۷۹ نمونه ۴ درب رنو ۵ عرضه شد که استفاده از آن برای خانواده ها نیز راحت شد. این خودرو با سپرهای پلاستیکی و طراحی هوشمندانه توانست نظر مردم فرانسه و حتی اروپا را به خود جلب کند. این خودروی افسانه ای پر فروش ترین خودروی فرانسه تا پایان تولید بود که به نوبه ی خود رکوردی جالب است.

رنو ۵ سدان مخصوص بازار اسپانیا، البته از این نمونه به تعداد محدودی به کشورهای دیگر صادر شده است.

در سال ۱۹۷۲ که تولید این خودرو آغاز شد، صادرات آن نیز به سایر کشورهای مختلف که ایران نیز جزء آنها بود آغاز شد. نمونه های اولیه این خودرو در سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ به تعداد محدودی به خیابان های کشورمان رسید.

متاسفانه از این نمونه تنها تعداد اندکی در وضعیت مناسبی به سر می برند و اکثر این خودروها اسقاط شده و سر از قبرستان ماشین در آورده اند.

4

در سال ۱۳۵۶ تولید این خودروی زیبا بدون هیچ گونه تغییری در سایپا آغاز شد و در آینده نمونه های ۴ در با موتور ۱۱۰۰ سی سی نیز به سبد محصولات تولیدی رنو در ایران پیوستند.

در سال ۱۹۷۶ نمونه های خاص و اسپرتی از رنو ۵ تولید شدند که به نام های گوردینی و آلپاین شناخته می شدند و دارای توان فنی بالایی بودند.

این خودروها دارای موتور ۱٫۴ لیتری OHV بودند. از این نمونه های خاص به تعداد محدود در دهه ۷۰ شمسی وارد ایران شدند، که با حضور در مسابقات اتومبیلرانی و کسب مقام های شایسته توان خود را به رخ رقبا می کشیدند.

به همین دلیل اکثر این نمونه ها از بین رفته اند و تعدادی نیز به صورت رپلیکا (کپی) و با تغییر موتور و تعویض سپرهای جلو و عقب ظاهری شبیه به مدل های گوردینی و آلپاین به خود گرفته اند.

از قدرتمندترین و جذاب ترین نمونه های رنو، رنو ۵ توربو است، که دارای موتور ۱٫۴ لیتری مجهز به توربوشارژر است که توان تولید ۱۶۰ اسب بخار را دارد.

این نمونه منحصربه فرد می تواند در ۶٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. احتمالا از این نمونه جالب یک دستگاه در ایران موجود است که از وضعیت سلامت آن اطلاع چندانی در دسترس نیست.

نسل دوم رنو ۵ در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۶ تولید آن ادامه داشت. این نسل از رنو ۵ با طیف وسیعی از پیشرانه ها عرضه می شد که شامل ۱٫۰، ۱٫۱، ۱٫۴ و ۱٫۷ لیتری می شد، البته نمونه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری دیزل نیز موجود بود.

همزمان با تولید رنو ۵ جدید در فرانسه، تعداد اندکی از این نمونه وارد ایران شد

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

1 thought on “رنو ۵ خودروی نوستالژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *