ماکت یا اسباب بازی !

ماکت یا اسباب بازی
ماکت نه اسباب بازی

 با سلام خدمت کاربران ماشین ماکت در این مقاله سعی دارم  به نکاتی جالب درباره ماکت بپردازم .

ماکت را با اسباب‌بازی اشتباه نگیریم‌!

هرچند که شاید ماکت‌های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب‌بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل‌های ارزنده با وجود کیفیت، جزئیات، تیراژ، قیمت و مسائلی از این قبیل، از دسته اسباب‌بازی‌ها خارج می‌شوند.
ماکت‌های کلکسیونی خودرو و دیگر وسایل نقلیه به طور کلی در دو نوع «کیت» و «آماده» به تولید می‌رسند که البته هر یک از این انواع، زیرشاخه‌های مختلفی دارند و در دنیای اتومبیل‌ها، نمونه‌های آماده که با تنوع بسیار زیاد‌تری به تولید می‌رسند، پرطرفدارترند.
یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های ماکت‌های کلکسیونی با اسباب‌بازی این است که در مدل‌های حرفه‌ای خبری از پیشرانه‌های کوکی، الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملا نمایشی به شمار می‌رود. همچنین ماکت‌های کلکسیونی در مقیاس‌های مشخص و از پیش تعیین شده و رده‌های مختلفی همچون آماتوری، حرفه‌ای و دست‌ساز به تولید می‌رسند که برای مثال نمونه‌های مقیاس ۱:۱۸ با قیمت ۸۰ هزار الی ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسند.ماکت‌های کلکسیونی بسته به برند ماکت‌ساز، مقیاس و در نهایت رقم پرداختی دارای جزئیات متفاوتی هستند.
در واقع در عمده ماکت‌های مقیاس ۱:۱۸ تمامی در‌ها باز می‌شوند، چرخ‌ها به همراه غربیلک فرمان می‌گردند و کابین و پیشرانه از جزئیاتی متناسب با قیمت مدل بهره می‌برند.
همچنین در برخی مدل‌های حرفه‌ای گران‌تر شاهد چرخش گاردن هنگام حرکت مدل (مثل‌ هامر H2 برند ‌هایوی۶۱)، باز شدن درب کنسول میانی و آفتابگیرهای داخل کابین، درب باک و … هستیم. این در حالی است که اکثر ماکت‌های ۱:۴۳ به صورت سیلد ساخته می‌شوند و تنها جزئیاتی در ظاهر دارند.

هرچند که برخی نمونه‌های گران‌قیمت دایکست یا رزین ۱:۴۳ با در‌‌های باز شونده و جزئیاتی از این قبیل به تولید می‌رسند.ماکت‌های خودروهای سواری عمدتا در ۶ مقیاس ۱:۱۲، ۱:۱۸، ۱:۲۴، ۱:۴۳، ۱:۶۴ و ۱:۸۷ به تولید می‌رسند که در این بین دو گزینه ۱:۱۸ و ۱:۴۳ محبوبیت و تنوع بیشتری داشته و به نوعی حرفه‌ای تر نیز هستند.

۰/۵ ( ۰ نظر )

3 thoughts on “ماکت یا اسباب بازی !

  1. سلام, این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *