ماکت تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو، جان سخت ژاپنی در مقیاس کوچک

تویوتا لندکروزر FJ40 یا به اختصار تویوتا اف جی ۴۰، یکی از خودروهای خاطره‌انگیز تویوتا به خصوص برای ما ایرانیان است. این خودرو به صورت گسترده توسط نیروهای ایرانی طی جنگ هشت ساله با عراق مورد استفاده قرار گرفت و پس از جنگ نیز در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش نمود. نسخه‌هایی از تویوتا اف جی ۴۰ پیکاپ که از جنگ نابودگر جان به سالم به در بردند، با تغییر رنگ و بهینه سازی تا هم‌اکنون مشغول خدمت رسانی به مالکان خود هستند.
با وجود محبوبیت فوق‌العاده زیاد تویوتا FJ40 پیکاپ در خاورمیانه و شمال آفریقا، این خودرو تاکنون مورد توجه ماکت سازان قرار نگرفته است که دلیل آن جذابیت کمتر یک وانت کار و تجاری نسبت به خودروهای لوکس و مدرن است. حال ماکت ساز ژاپنی یعنی کیوشو اقدام به ساخت ماکت تویوتا FJ40 پیکاپ در سایز یک هجدهم کرده است که این ماکت بزودی از طریق فروشگاه ماشین ماکت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

ماکت تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو محصول جدیدی است که در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد بازار شده است، از این رو اطلاعات کاملی در خصوص این مدل منحصر به فرد وجود ندارد. با این حال می‌توان برخی مشخصات ظاهری این مدل را مورد بررسی قرار داد.


برای مثال این ماکت در دو رنگ قرمز و زرد به تولید رسیده است و سقف آن سفیدرنگ است. همانند دیگر محصولات کیوشو، سطح رعایت جزئیات ظاهری قابل توجه ارزیابی می‌شود و تمامی اجزای این خودرو همانند چراغ‌های روی سپر، سپرهای فلزی، رینگ‌های تیره رنگ جایگاه زاپاس به خوبی باز آفرینی شده‌اند. نکته جالب در خصوص تویوتا FJ40 پیکاپ عدم وجود سپر عقب این خودرو است که در ماکت نیز شاهد رعایت این نکته هستیم و اگزوز از سمت چپ خودرو بیرون زده است. نوشته‌‌های خاطره انگیز تویوتا نیز روی درب عقب و جلوپنجره خودنمایی می‌کنند، این نوع از لوگو مربوط به زمانی است که هنوز نشان تجاری مشهور تویوتا در محصولات این شرکت تولید نمی‌شد.


لازم به ذکر است که مطابق اطلاعات درج شده از تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو در سال‌های مختلف، این ماکت براساس نسخه تولیدی سال ۱۹۷۸ میلادی ساخته شده است. درهای این ماکت بازشو هستند و با ورود به کابین، شاهد خلق فضای نوستالژیک این پیکاپ‌ها از سوی کیوشو هستید. تمامی موارد از جمله اهرم‌های بالابر شیشه، دستگیره در، شیشه لچکی به همراه ضامن کنترلی، فرمان و مجموعه پشت آمپر به خوبی ساخته شده‌اند. در مدل مورد بررسی که از نوع زردرنگ است، فرمان خودرو به سمت کشورهای با فرهنگ انگلیسی، در سمت راست قرار دارد.
خوشبختانه کاپوت تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو قابلیت باز شدن دارد و در کمال تعجب، شاهد بازسازی کامل اهرم نگهدارنده کاپوت این پیکاپ ژاپنی خاطره انگیز هستیم که جای تقدیر دارد. جزئیات موتور نیز به خوبی بازسازی شده‌اند و قادر به شناسایی تمامی اجزای موتور خواهید بود. درب عقب ماکت نیز قابلیت باز شدن دارد و به فضای بار تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو دسترسی خواهید داشت. دو زنجیر باریک و کوچک همانند نسخه اصلی نیز وظیفه نگهدارنده این در را برعهده دارند.


از آن‌جایی که ماکت تویوتا FJ40 پیکاپ کیوشو یک ماکت حرفه‌ای محسوب می‌شود، می‌توانید با واژگون کردن ماکت میزان رعایت جزئیات در کف خودرو را مشاهده کنید. تویوتا FJ40 پیکاپ خودرویی بسیار ساده و کاربردی است اما کیوشو تمایلی به سهل انگاری در طراحی و تولید این ماکت نداشته و تمامی جزئیات را تا حد ممکن بازآفرینی کرده است. برای مثال فنرهای شمش این خودرو کاملا مشابه نمونه اصلی بازسازی شده‌اند، باک خودرو که زیر صندلی‌ها قرار دارد قابل تشخیص است، اکسل و میل گاردان نیز به خوبی قابل تمایز هستند و مجموعه اگزوز با رنگ کرومی خود به زیبایی هرچه تمام‌تر اجزای فنی ماکت تویوتا FJ40 پیکاپ را تکمیل می‌کند. میزان رعایت جزئیات در قوای فنی تویوتا اف جی ۴۰ پیکاپ کیوشو به حدی است که تمامی اتصالات و اجزای پیشرانه و گیربکس این خودرو هنگامی که ماکت واژگون می‌شود، قابل مشاهده هستند.
ماکت تویوتا اف جی ۴۰ پیکاپ کیوشو هم‌اکنون با قیمتی بین ۲۶۰ الی ۲۷۰ دلار در فروشگاه‌های اینترنتی فروش ماکت عرضه شده است. البته لازم نیست شما ماکت دوستان عزیز نگران این مورد باشید، چرا که همواره بهترین قیمت‌ها را از فروشگاه ماشین ماکت دریافت خواهید کرد. بزودی تصاویر اختصاصی ماشین ماکت از ماکت تویوتا اف جی ۴۰ پیکاپ کیوشو در دسترس شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

سپاس که با هفدهمین قسمت از سلسله مقالات #بررسی_اختصاصی_ماشین_ماکت با ما همراه بودید.

۵/۵ ( ۳ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *