بررسی سطح کیفی ماکت های ماشین آماتورسایز ۱/۱۸

در شرایطی که بازار ماکت ایران، در بدترین شرایط خود بسر می برد، هر روز، به متقاضیان خرید مدلهای سایز ۱/۱۸ آماتور، افزوده می شود.

علت هم واضح است، چهار برابر شدن قیمتها، خرید بسیاری از مدلهای حرفه ای را از دسترس عموم دور کرده.

با این مقدمه، به بررسی تولیدات مدلهای آماتور موجود در ایران و ویژگیهای آنها می پردازیم.

برندهای این رده از ماشینهای مدل که در ایران بوفور یافت می شوند، عمدتا شامل ویلی، مایستو، موتورمکس، بوراگو و رود سیگنچر هستند.

تولیدات مایستو را باید پر تعداد ترین محصولات این بازار نامید که بدلیل سابقه طولانی و تنوع بالا، تمام ماکتبازان با آن آشنا هستند. البته برند ویلی هم، تقریبا با همان تنوع و سابقه مایستو همیشه در بازار قابل دسترس بوده.

برندهای موتورمکس، بوراگو و رود سیگنچر از نظر فراوانی بعد از مایستو و ویلی قرار می گیرند.

 

اما مطلب مهم، سطح کیفی و ویژگیهای شاخص این برندهاست.

شاید اینطور انتظار رود که با توجه به سطح قیمتی و سگمنت یکسان، کیفیت هم تفاوت چندانی نداشته باشد اما اینگونه نیست.

هنگامی که از یک محصول صنعتی صحبت میشود قیمت تمام شده، به یکی از مهمترین فاکتورهای تولید مبدل می شود.

اختصاصا در مورد این چند برند، چون قیمت تمام شده در یک حدود است، هر ماکتساز فاکتورهای خاصی را در طراحی محصول در اولویت قرار می دهد.

در برندهای ویلی و مایستو معمولا چرخها فنربندی دارند و حداقل چهار در بازشو است.

ماکتهای موتورمکس اما فاقد فنربندی هستند و البته ظرافت کمتری هم دارند.

در بوراگو، همه درها بازشو هستند اما مدلها کم وزن، و در جزئیات داخلی، ضعیفتر بنظر می رسد، گرچه سریهایی مثل ریس اند پلی فراری این برند، از این قاعده مستثنی هستند.

در این بین اما، کیفیت محصولات برند رود سیگنچر، یا همان یاتمینگ، قابل توجه است. در این برند، خبری از فنربندی نیست و در بیشتر مدلها برای پایین آوردن قیمت تمام شده، صندوق عقبها نیز باز نمیشوند، اما در کل وقتی یکی از محصولات این برند را در دست می گیرید کیفیت آنرا بیشتر به مدلهای میان رده، مثل سان استار نزدیک می بینید تا آماتور مثل مایستو و ویلی.

علت این امر، استفاده دست و دلبازانه تر، از قطعات کروم و البته رنگ آمیزی دقیقتر است. بطوریکه زیر نور مستقیم هنگامی که رنگ مدل را بررسی می کنید، از نظر دانه های رنگ و و شفافیت، نه در حد برندهایی مثل اتوآرت یا حتی نورو، اما بطرز چشمگیری از بقیه برندهای تولید کننده مدلهای آماتور، بالاتر ظاهر می شود.

متاسفانه بدلیل اختلاف قیمت جزعی این برند با سایر برندها، وارد کنندگان عمده تمایل کمتری برای کار کردن روی این برند دارند و همین امر، موجب کمیاب شدن آن نسبت به برندهایی مثل مایستو و ویلی شده.

البته ناگفته نماند کلیه برندهای آماتور، در تولیداتشان، یک رده بالاتر کیفی هم تعریف کردند که مایستو با نام اکسکلوسیو ادیشن، ویلی با برند کاملا مجزای جی تی اتوس، موتورمکس با سری پلاتنیم، و رود سیگنچر، با سری سیگنچر سریز این رده را تولید کرده اند.

سپاس، که با قسمت سیزدهم از سلسله مقالات #بررسی_اختصاصی_ماشین_ماکت همراه بودید.

۳.۸/۵ ( ۱۰ نظر )

2 thoughts on “بررسی سطح کیفی ماکت های ماشین آماتورسایز ۱/۱۸

  1. سیگنیچر سریز یاتمینگ واقعا عالیه در بعضی مدل ها چهارچوب شاسی از جنس فلز هست فنر بندی شمش هست و شیشه ها با دستگیره بالا و پایین میره وزن مدل بسیار سنگینه در لبه درب ها از ورق فلزی استفاده شده در بعضیهاشون جلوپنجره فلز سوراخدار هست و تماما کف موکت هستند و درب کاپوت لولا داره به نظرم حتی از سان استار هم بالاتر هست به علاوه اگر به سایت یاسمین سر بزنید با تنوع فوق‌العاده رنگ و محصول مواجه میشید مثلا برای فولکس بیتل حدود ده رنگ تولید داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *