با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت در این مقاله به آشنایی با اسطوره مردمی مرسدس بنز ۱۷۰ ( اتاق w136) محصولی حاصل تقابل جنگ و صنعت ! می پردازیم .
مرسدس بنز ۱۷۰:
طراحی نخستین مدل مرسدس بنز ۱۷۰ در سال ۱۹۳۶ به پایان رسید ، در شرایطی که نه جنگ بود و نه مشکلات مردم آلمان در پس از جنگ .
تا پیش از آن اغلب خودرو های شرکت دایملر بنز جزء خودروهای گران قیمت آلمان محسوب می شدند مانند K500 ، K540 ، K770 یا حتی S 230. اما بنز ۱۷۰ در زمره مدل هایی بود که بیشتر برای مردم عادی ساخته شد .
حتی بیش از مدل های ارزان تر این کمپانی مانند ۱۷۰H یا ۱۳۰H مورد استقبال قرار گرفت .این استقبال به جهت توانمندی های بیشتر این مدل نسبت به مدلهای قبلی بود.جالب است بدانید که در دهه ۱۳۳۰ شمسی شایعه ای منتشر شد مبنی بر درخواست فروش خط تولید این خودرو به کارخانه ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی ) تسلیم مرسدس بنز شد اما شرکت دایملر مخالفت کرد و در عوض یک خط کوچک مونتاژ در بوینس آیرس آرژانتین راه اندازی کرد.
این مدل تا سال ۱۹۴۲ بر روی خط تولید بود اما به دلیل درگیری بیشتر نیروهای آلمانی در جنگ و در پی آن نیاز بیشتر این نیروها به تجهیزات نظامی شرکت بنز تولیدات عامی خود را متوقف و تمام عزم خود را برای تولید تجهیزات نظامی به خصوص موتورهای ۳۰۰۰ اسب بخاری هواپیمای BF109 جزم کرد .
این جنگنده آلمانی از موتور های ساخت بنز بهره می برد و ستون فقرات نیروی هوایی آلمان بود.در سال ۱۹۴۴ کارخانه ، تاسیسات و موزه مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت آلمان واقع در غربی ترین نقطه این کشور توسط نیروی های متفقین هدف بمباران سنگین هوایی قرار گرفت .
از بین رفتن کارخانه مرسدس بنز :
بیش از ۶۰ درصد کارخانه دایملر بنز نابود شد به طوری که چند سوله با خاک یکسان شد و چندین نمونه منحصر به فرد مرسدس بنز در موزه نیز از بین رفت. هدف از این حمله کاهش توانایی کارخانجات آلمانی در پشتیبانی از ارتش این کشور بود . همین بلا را با ابعادی کوچک تر بر سر کارخانه پورشه نیز آوردند.
پس از پایان جنگ جهانی دوم ، صاحب کمپانی کارگران و مدیرانی که از جنگ جان سالم به در برده بودند را به خرابه های بازمانده از کارخانه برگرداند و با تلاش و همت فراوان شروع به بیرون کشیدن تجهیزات کردند اما امیدی به راه اندازی تمامی خطوط تولید نبود زیرا از طرفی خط تولید بسیاری از مدل ها در اثر بمباران از بین رفته بود و از طرفی دیگر راه اندازی دوباره نیازمند سرمایه زیادی بود.
در نتیجه کمپانی تصمیم گرفت تا مدتی را به تولید قطعات یدکی بپردازد. با تولید این قطعات یدکی بود که دایملر بنز کمی جان گرفت.
پس بررسی تمامی مدل ها از ۷۷۰K گرفته تا ۱۷۰ که پیش از جنگ تولید می شدند ، دایملر به این نتیجه رسید که از میان تمامی نمونه ها فقط مدل ۱۷۰ با توجه به شرایط اقتصادی کمپانی و جامعه جنگ زده آن روز آلمان قابل تولید است و ارزش سرمایه گذاری را دارد. پس انجام تغییراتی کوچک در بنز ۱۷۰ قبل از جنگ مدل جدید متولد شد.