آشنایی با خودروهای مفهومی

با سلام خدمت کاربران ماشین ماکت ، دهه ۱۹۳۰ تا به‌امروز، خودروهای مفهومی( کانسپت) به‌عنوان پیش نمایش طراحی و محصولات آینده‌ی هر شرکت ساخته شده‌اند و معمولاً در نمایشگاه‌های بزرگ خودروسازی رونمایی می‌شود.

 

آشنایی خودروهای مفهومی در دهه های گذشته :

 

ولوو ونوس بیلو

 

ولوو ونوس بیلو
ولوو ونوس بیلو

 

ونوس بیلو (Venus Bilo)محصول سال ۱۹۳۳ ، اولین خودروی مفهومی جهان و ساخت برند سوئدی ولو بود . طراحی این مدل به‌قدری رادیکال و افراطی بود که مقامات شرکت ولوو در زمان رونمایی، هرگونه ارتباطی با آن را تکذیب می‌کردند. طراحی ونوس بیلو سال‌ها جلوتر از خودروهای آن زمان بود، درواقع با گذشت چندسال بعد، مدیران ارشد ولوو به تأمین بودجه برای ساخت سدان لوکس ونوس بیلو اقرار کردند.

 

کوپه کروک بیوک وای-جاب

کوپه کروک بیوک وای-جاب
کوپه کروک بیوک وای-جاب

کوپه‌ی کروک بیوک وای-جاب (Y-Job)  محصول سال ۱۹۳۸، در بسیاری از رسانه‌های خودرویی آمریکا به‌عنوان اولین خودروی مفهومی تاریخ معرفی می‌شود، ولی در واقع ولوو در سال  ۱۹۳۳ ، اولین خودروی مفهومی تاریخ را رونمایی کرده است. این مدل، نمایشی از هنر طراحی هارلی جی. ارل بود که چند سال بعد، کروک بیوک با الهام از آن ساخته شد. وای-جاب به ویژگی‌های جالبی چون چراغ‌های جلوی مخفی، پنجره‌ها و سقف برفی و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی ۵.۲ لیتری مجهز بود.

 

بیوک لیسبر

بیوک لیسبر 
بیوک لیسبر

 

هارلی جی. ارل لسیبر (LaSabre)  با الهام از طراحی جت‌های جنگنده خلق کرد. این مدل متفاوت با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر  V شکل ۳۳۵ اسب بخاری، ارتفاع کم، سقف برقی با قابلیت بسته شدن خودکار هنگام آب و هوای بارانی، شیشه‌ی منحنی جلو، چراغ‌های جلوی مخفی و برآمدگی بزرگ صندوق عقب و بخش پشتی که آغازگر محبوبیت این نوع طرح در خودروهای آمریکایی بود در تاریخ ماندگار شد. لسیبر بعدها به مدل تولیدی تبدیل شد و تا سال ۲۰۰۰، هشت نسل مختلف از آن به بازار رسیدو در سال ۲۰۰۶ با مدل لوسرن (Lucerne) جایگزین شد.

 

اولدزموبیل استارفایر

اولدزموبیل استارفایر
اولدزموبیل استارفایر

برند آمریکایی اولدزموبیل (Oldsmobile)  محصول سال ۱۹۵۳، مدل مفهومی و پنج سرنشینه‌ی استارفایر (Starfire) مجهز به بدنه‌ی فایبرگلاس و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۲۰۰ اسب بخاری را با الهام از جت جنگنده‌ی لاکهید F-94 استارفایر نام‌گذاری کرد. در آن دوران استفاده از پلاستیک در بدنه‌ی خودرو اقدامی انقلابی محسوب می‌شد. استارفایر آغازگر این انقلاب بود که هنوز هم پس از ۶ دهه، مدل‌های با این بدنه در خط تولیدجنرال موتور تولید می‌شدند. استارفایر در سال ۱۹۶۱ به مدل تولیدی تبدیل و سرانجام پس از دو نسل عرضه، در سال ۱۹۸۰ کنار گذاشته شد.

 

اولدزموبیل گلدن راکت

اولدزموبیل گلدن راکت
اولدزموبیل گلدن راکت

 در دهه‌ی ۱۹۵۰ مدل‌های مفهومی بسیاری با الهام از طراحی هواپیماها و سفینه‌های فضایی خلق شد. درواقع در این دوران موسوم به «عصر فضا» برندهای آمریکایی در این زمینه بی‌رقیب بودند. اولوز موبیل گلدن راکت محصول سال ۱۹۵۶ ،با بدنه‌ی فایبرگلاس و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۳.۲ لیتری با قدرت ۲۷۵ اسب بخار، اولین خودرویی بود که قابلیت تنظیم برقی فرمان را در اختیار راننده می‌گذاشت. هنگام باز کردن در گلدن راکت، صندلی‌ها بلند شده و به سمت در چرخش پیدا می‌کنند تا پیاده و سوار شدن برای سرنشینان راحت‌تر باشد.

 

 

برتونه آلفارومئو BAT

برتونه آلفارومئو BAT
برتونه آلفارومئو BAT

فرانکو اسکالیونه در پروژه‌ی همکاری شرکت‌ و استودیوی طراحی برتونه (Bertone) و خودروسازآلفا رومئو ،سه مدل مفهومی تاریخی را طراحی کرد. مدل‌های آیرودینامیک تکنیکی برلین موسوم به BAT 5، BAT 7 و BAT 9 انقلابی واقعی در طراحی و آیرودینامیک خودروها بودند. در سال BAT 11 با الهام از نمونه‌های اصلی و آلفارومئو ۸C کامپتزیونه رونمایی شد.

 

 

لامبورگینی مارزال

لامبورگینی مارزال
لامبورگینی مارزال

مدل مفهومی مارزال در سال ۱۹۶۷ توسط استودیو طراحی برتونه ساخته شد. مارزال با طراحی آینده نگرانه، درهای طرح گالوینگ و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۲ لیتری با قدرت ۱۷۵ اسب بخار برادر بزرگ‌تر لامبورگینی اسپادا عنوان گرفت.

 

آلفارومئو کارابو

آلفارومئو کارابو
آلفارومئو کارابو

آلفا رومئوکارابو (Carabo) که در زبان ایتالیایی به‌معنی سوسک است توسط مارسلو گاندینی از استودیو برتونه طراحی و بر اساس مدل آلفارومئو تیو ۳۳ با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۲۳۰ اسب بخاری در سال ۱۹۶۸ ساخته شد. کارابو در حقیقت مدل به‌روز شده‌ی طراحی دیگر گاندینی؛ لامبورگینی میورا بود. آلفارومئو کارابو اولین خودروی تاریخ است که با درهای گالوینگ سوسکی (قیچی وار) همراه شده بود. این طرح  برای اولین بار در خودروهای تولیدی، در یکی دیگر از طراحی‌های گالوینی؛ لامبورگینی کونتاش به‌کار برده شد.

 

مرسدس بنز C111

مرسدس‌بنز C111
مرسدس‌بنز C111

مرسدس بنز C111 از نظر مالکان مرسدس، یک خودروی آزمایشی بود تا مفهومی. اولین بار در سال ۱۹۶۹ این مدل با پیشرانه‌ی ونکل ۲۸۰ اسب بخاری و درهای طرح گالوینگ رونمایی شد. سال ۱۹۷۰ نمونه دیگر C111 با پیشرانه‌ی قدرتمندتر ۳۵۰ اسب بخاری و سپس در سال ۱۹۷۸ مدل نهایی با پیشرانه‌ی دیزل ۲۳۰ اسب بخاری معرفی شد. مرسدس‌بنز C111 سال ۱۹۷۸ در پیست مشهور ناردو رینگ  ، به نهایت سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

 

لانچیا استراتوس زیرو

لانچیا استراتوس زیرو
لانچیا استراتوس زیرو

لانچیا استراتوس زیرو مارسلو گاندینی دوباره با یک طرح انقلابی در صنعت خودروسازی  در سال ۱۹۷۰ وارد شد. استراتوس زیرو شروعی بر محبوبیت خطوط تهاجمی، تیز و مثلثی شکل بدنه خودروهای دهه ۱۹۷۰ بود. استراتوس زیرو که فقط ۸۳ سانتی‌متر ارتفاع داشت، از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر V شکل ۱.۶ لیتری لانچیا فولویا  با قدرت ۱۱۵ اسب بخار استفاده می‌کرد. استراتوس زیرو چند سال بعد در قالب مدل افسانه‌ای لانچیا استراتوس که در مسابقات رالی خوش درخشید، تولید شد.

 

مازراتی بومرنگ

مازراتی بومرنگ
مازراتی بومرنگ

جورجتو جیوجیارو در سال  ۱۹۷۱ با طراحی این خورو که شباهت فراوانی به آلفارومئو کارابو و لانچیا استراتوس زیرو داشت، الهام‌بخش مدل‌های دیگری چون لوتوس اسپریت و دلورین DMC-12 بود . بومرنگ از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴.۷ لیتری مدل بورا استفاده می‌کرد و مجوز تردد جاده‌ای هم کسب کرده بود. مازراتی بومرنگ  همیشه تحسین کارشناسان و طرفداران دنیای خودرو را به دنبال داشت  و در نمایشگاه‌های زیادی به نمایش گذاشته شد .

 

 فورد پروب

فورد پروب
فورد پروب

شرکت خودروساز آمریکایی فورد در طول ۶ سال ( سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ )، با هدف ساخت یک مدل آیرودینامیک ، سری پروب (Probe) را تولید کرد. سری پروب فورد در ۵ مدل مختلف با ویژگی‌هایی مانند کاور چرخ عقب  چراغ‌های جلوی مخفی رونمایی شد. فورد پروب ۵ محصول سال ۱۹۸۵، آخرین مدل از این سری بود که  ضریب درگ آن ۰.۱۳۷ برابر با ضریب درگ جت جنگنده‌ی F-16 گزارش شد. مدل تولیدی فورد پروب با الهام از این سری مفهومی در سال ۱۹۸۹ عرضه شد.

 

فورد جیا کاکپیت

فورد جیا کاکپیت
فورد جیا کاکپیت

مدل مفهومی کاکپیت (Cockpit) با الهام از خودروهای دهه ۱۹۵۰، به منظور خلق یک خودروی دوسرنشینه اقتصادی شهری  در سال ۱۹۸۱ تولید شد. ابعاد کوچک، پارک آسان، پیشرانه‌ی تک سیلندر ۲۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۲ اسب بخار و مصرف سوخت ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از ویژگی‌های این مدل مفهومی بود.

 

ایتال دیزاین کپسولا

ایتال دیزاین کپسولا
ایتال دیزاین کپسولا

ایتال دیزاین کپسولا در سال ۱۹۸۲ تولید شد .شاید کپسولا (Capsula) مدل مفهومی عجیبی به‌نظر برسد، ولی ایده‌ی ابتدایی طرح ایتال دیزاین نقش مهمی در آینده‌ی خودروهای چندمنظوره داشت. کپسولا می‌توانست به آسانی به هر خودرویی در کلاس‌های مختلف تبدیل شود. درواقع شاسی و قوای محرکه آن شامل پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۴ اسب بخار ثابت بود، اما بدنه‌های مختلف روی آن سوار می‌شد.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *