به زبان بسیار ساده کامپوزیتها در واقع آلیاژهای غیر فلزی هستند که به تناسب کاربردشان ترکیبات متفاوتی دارند . از روکشهای دندان گرفته تا بعضی از قطعات هواپیما و اتومبیل و بالاخره ماکتهای جدید اتوآرت !
اتوآرت در اقدامی جسورانه محصولات و مدلهای جدید خود را بر پایه ساختار کامپوزیتی برای اولین بار در دنیا ارائه کرد .
با ورود برخی مدلهای ساخته شده با استفاده از این متریال جدید که به گفته اتوآرت حسی شبیه به در دست گرفتن مدلهای دایکست اما با جزئیات و خطوط بدنه دقیقتر دارد، شاهد استقبال خوب کلکسیونرها از مدلهایی همچون آلفا رومئو ۴C کامپوزیتی بودیم.
اما این تمام ماجرا نبود . بسیاری از ماکتبازان قدیمی در مقابل این تصمیم اتوآرت موضع گرفتند و جمله معروف ماکت باید فلزی باشه را تکرار کردند ! گرچه مدت زیادی طول نکشید که همین افراد نیز غالبا در برابر ظرافت و کیفیت رنگ و جزعیات محصولات کامپوزیتی متحیر شدند !
دلیل ساده است . ترکیب آلیاژی کامپوزیت به نوعی طراحی شده که انعطاف پذیری و قابلیت فرم دهی مناسب تری نسبت به فلز برای کاربردهای مورد نظر داشته باشد . بطوریکه بسیاری از متخصصین آنرا فیبر کربن اقتصادی توصیف می کنند و البته در نهایت قیمت آن بالاتر از فلز است .
جالب اینجاست که معمولا ماکتهای کامپوزیت جهت استحکام بیشتر با اسکلت و شاسی فلزی تولید می شوند و به همین دلیل وزنشان بطور چشمگیری کمتر از ماکتهای دایکست نیست .
اینجانب ادمین ماشین ماکت از همان گروه از افراد بودم که معتقد بودم اتو آرت با این تصمیم مرتکب اشتباه بزرگی شده . اما حدود دوسال پیش با دیدن اولین مدل کامپوزیت به اشتباه خود پی بردم !
بهرحال باید پذیرفت ما در جهانی زندگی می کنیم که در هر ثانیه پیشرفتهای اعجاب آوری در تمام زمینه ها در حال صورت پذیرفتن است و دنیا برای مدت طولانی منتظر تغییر سلایق ما نمی ماند !
سلام جناب پویان خان. این مطالب قشنگ رو که می نویسی، حیفه کلمۀ «جزئیات» یا «جزییات» املاش اشتباه باشه. در قسمت توضیحاتِ هر ماشین هم این اشتباه تایپی تکرار شده. ممنون و خسته نباشی.
سلام سپاس از توجه شما . بقول بزرگی ، همه چیزمان به همه چیزمان ، می آید .
مشکل حروف بعضی از کیبوردهای فارسیست که حمزه را تایپ نمی کنند .
و البته ادمین دهه پنجاهی که خیلی حوصله تغییر و تحول در نرم افزار و افزونه ها را ندارد !