قطعا می توان گفت که مهمترین ماکتها در دنیای مدلسازی، اتومبیلها هستند.
از زمان معرفی فناوری دایکست برای ساخت ماکتها، شاهد عرضه انواع مختلفی از مدلهای خودرو در سایزهای متفاوت و با کیفیتهای گوناگون بودهایم.
امروزه مدلهای دایکست را در بازار ماکتهای ماشین به وفور میتوان یافت که هر کدام از آنها با توجه به برند و کیفیت ساخت، قیمتی بین چند صد هزار تا چند میلیون تومان دارند. با این حال جالب است بدانید که برخی مدلهای دایکست بیش از آنچه تصور میکنید گران هستند. اکثر ماکتهای دایکست گران قیمت، سالها پیش به تولید رسیدهاند و البته منحصر به فرد هستند. در ادامه نگاهی به گرانترین ماکتهای خودرو در جهان خواهیم داشت که به روش دایکست ساخته شدهاند.
شماره نه، هات ویلز Beatnik Bandit با قیمت ۱۵ هزار دلار
هات ویلز نیز یکی از برندهای قدیمی صنعت اسباب بازی و ماکت است که رقیب مچ باکس در قرن بیستم محسوب میشد. اولین سری از محصولات دایکست این شرکت The Original Sweet 16 نام داشت و نخستین خودرو دایکست هات ویلز ماکتی از اتومبیل مفهومی Beatnik Bandit در دهه ۱۹۶۰ بود.
این خودرو به واسطه حبابی که راننده را در بر میگیرد مشهور است. از آنجایی که ماشینها معمولا اسباب بازی پسرانه محسوب میشدند، هات ویلز ماکت Beatnik Bandit را در رنگ بنفش به بازار فرستاد که این ماکت اکنون یکی از پرطرفدارترین مدلهای دایکست در بین مجموعه داران محسوب میشود.
شماره هشت: فراری ۲۵۰ GTO ساخت سال ۱۹۶۲، قیمت ۱۸ هزار دلار
شرکت آمریکایی Classic Model Cars که امروزه در بین ماکت دوستان با نام CMC شناخته میشود، در سال ۱۹۶۲ مدلی از فراری ۲۵۰ GTO را به تولید رساند که در نوع خود بی نظیر بود و همچنان از نظر جزئیات تحسین برانگیز شناخته میشود. این مدل دایکست در مقیاس ۱:۱۸ ساخته شده و یکی از بهترین ماکتهای ساخته شده از روی فراری ۲۵۰ GTO محسوب میشود.
در بر داشتن جزئیات زیبا از پیشرانه و سیستم تعلیق، ریزهکاریهای ظاهری دقیقا مطابق با نمونه اصلی و وضوح استثنایی شیشهها، این ماکت را به یک جواهر ارزشمند برای هر کلکسیونی تبدیل کرده است. هر نسخه از فراری ۲۵۰ GTO ساخت CMC اکنون حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد.
شماره هفت: ون تحویل بار دینکی، ساخته شده قبل از جنگ جهانی دوم، قیمت ۲۶ هزار دلار
دینکی یکی از تولیدکنندگان قدیمی لوازم فلزی است که فعالیت خود را از دهه ۱۹۳۰ آغاز کرد. این شرکت اسباب بازیها را به عنوان کالای جانبی در کنار ریلهای راه آهن عرضه میکرد و این ون دینکی شماره ۲۲۲، یکی از بازماندگان آن دوران است که مدتی پیش و در یک حراجی به قیمت ۲۶ هزار دلار فروخته شد.
شماره شش: تومیکا داتسون Z432، قیمت ۸۰ هزار دلار
در سال ۱۹۷۰ شرکت ژاپنی Takara Tomy، اقدام به راه اندازی خط تولید ماکت دایکست اتومبیل با نام تجاری تومیکا کرد. چهل سال بعد، یک جواهر فروش به نام گینزا تاناکا تصمیم گرفت تا برای تولد چهل سالگی این برند، نسخهای دستساز از ماکتهای تومیکا را ایجاد کند. این ماکت داتسون Z432 از پلاتینیوم و با دست ساخته شده و ساخت آن یکماه به طول انجامیده است و با قیمت ۸۰ هزار دلار قابل خریداری است.
شماره پنج: فولکس واگن Beach Bomb هات ویلز ساخت سال ۱۹۶۹، قیمت ۱۲۵ هزار دلار
در سال ۱۹۶۹، هات ویلز تصمیم گرفت تا نسخه محدودی از ماکت فولکس واگن را رنگ آمیزی بنفش و با نام Beach Bomb تولید کند. این نمونه اولیه در تعداد محدودی ساخته شد و تنها در اختیار کارمندان هات ویلز قرار گرفت. این نمونههای اولیه اکنون ۱۲۵ هزار دلار قیمت دارند و از یک خودرو نیمه لوکس گرانتر هستند.
شماره چهار: خودرو الماس نشان چهلمین سالگرد تاسیس هات ویلز، قیمت ۱۴۰ هزار دلار
همانند برند ژاپنی تومیکا، هات ویلز نیز تصمیم گرفت برای سالگرد تاسیس چهل سالگی خود، ماکت دایکست الماس نشان تولید کند. این ماکت به سفارش هات ویلز و توسط جیسون آرشبن ساخته شده که در آن از ۱۳۸۸ الماس آبی ، ۹۸۸ الماس سیاه ، ۳۱۹ الماس سفید و ۸ یاقوت استفاده شده است. ساخت این خودرو ۶۰۰ ساعت زمان برده و البته با قیمت ۱۴۰ هزار دلار به فروش میرسد.
شماره سه: بوگاتی ویرون ساخته شده از طلای ۲۴ عیار، قیمت ۲.۹ میلیون دلار
با جهش قیمتی شدید در لیست مواجه هستیم که مربوط به یک ماکت بوگاتی ویرون ساخته شده از طلای ۲۴ عیار است. این ماکت با قیمت ۲.۹ میلیون دلار، از خودرو اصلی نیز گرانتر است و توسط دو جواهر ساز معروف یعنی رابرت گولپن و استوارت هیوز ساخته شده است. تکمیل این بوگاتی دو ماه زمان برده و به صورت سفارشی تولید میشود، چرا که برای ساخت هرکدام از چرخهای خودرو سه شمش طلا مورد نیاز است.
شماره دو: لامبورگینی اونتادور مقیاس ۱:۸، قیمت ۶ میلیون دلار
در جریان مسابقه طراحی ماکتهای دایکست که چند سال پیش برگزار شد، فردی به نام رابرت گولین موفق شد تا ماکت لامبورگینی اونتادور را در مقیاس ۱:۸ به صورت کاملا بی عیب و نقص بازسازی کند. بدنه این خودرو از فیبرکربن ساخته شده است و نخهای طلایی رنگ نیز برای تزئین آن به کار گرفته شدهاند. چرخها ترکیبی از طلا و پلاتین را در خود دارند و در سایر نقاط خودرو نیز از سنگهای قیمتی استفاده شده است
شماره یک: لامبورگینی اونتادور طلایی، قیمت ۷.۵ میلیون دلار
رابرت گولین برای افراد سختگیری که مدل عادی را قابل قبول نمیدانستند، نسخهای طلایی به تولید رساند که قیمت آن ۷.۵ میلیون دلار است. البته با این قیمت میتوانید ۱۸ دستگاه لامبورگینی اونتادور واقعی با ۷۰۰ اسب بخار خریداری کنید و به نظر میرسد تنها مشتریان خاص به سراغ این ماکت طلایی خواهند رفت.
سپاس که با هجدهمین قسمت از سلسله مقالات #بررسی_اختصاصی_ماشین_ماکت همراه بودید.