بررسی ماکت ماشین ژیان – ساخت نورو

سیتروئن دایان که در ایران با نام سیتروئن ژیان شناخته می‌شود، یکی از خودروهای اقتصادی و محبوب شرکت سیتروئن در دهه ۱۹۷۰ میلادی است. در حقیقت خودروساز فرانسوی براساس مدل محبوب سیتروئن ۲CV، خودروهای مختلفی از جمله دایان را به تولید رساند. سیتروئن پیش از جنگ جهانی دوم فرمول ساخت یک خودرو مردمی و ارزان‌قیمت با کیفیت قابل قبول را پیدا کرده بود و به همین دلیل سعی داشت تا این فرمول موفق را تا حد امکان در محصولات جدیدش نیز ادامه دهد.
برخلاف سیتروئن ۲CV‌ که حضور پررنگی در ایران ندارد، سیتروئن دایان موفق شد تا به خودرو محبوب طبقات متوسط ایرانی در دهه ۱۳۵۰ تبدیل شود. این خودرو در شرکت خودروسازی سیتروئن ایران که اکنون سایپا نامیده می‌شود به تولید می‌رسید و به واسطه مزایای خود محبوب مشتریان ایرانی واقع شد. این خودرو مصرف سوخت اندکی داشت، ارزان‌قیمت بود، به سادگی و با هزینه اندکی تعمیر می‌شد و به شیوه‌ای بادوام ساخته شده بود. در نتیجه طبقه متوسط شهری ایران که طی دهه ۱۳۵۰ در حال رشد بودند، به شدت ژیان را ستایش می‌کردند.
سیتروئن دایان به هیچ وجه خودرو لوکس و گران قیمتی نبود اما آن‌قدر ارزان بود که طی زمانی کوتاه در سراسر جهان به شهرت دست یابد. به همین دلیل ماکت سازان کوچک و بزرگ نسبت به تولید ماکت سیتروئن دایان اقدام کرده‌اند.

یکی از بهترین مدل‌های موجود از سیتروئن دایان در حال حاضر، ماکت ۱:۱۸ نورو است.
ماکت سیتروئن دایان نورو در رنگ‌های شاد به تولید رسیده است . سطح رعایت جزئیات در این ماکت قابل قبول است. البته باید توجه کنید که ماکت سیتروئن دایان نورو براساس نسخه فرانسوی تولید شده است و مدلی از سال ۱۹۷۴ را به تصویر می‌کشد که در ایران نیز تولید می‌شد.
درب‌های جلوی این مدل قابلیت باز شدن دارند. درب کاپوت، در صندوق نیز قابل باز شدن هستند و سقف پلاستیک نرم این ماکت ، دقیقا مشابه نمونه اصلی خودرو ، در دو حالت رول و بسته قابل نصب می باشد . با این حال درهای عقب قابلیت باز شدن ندارند که احتمالا این تصمیم سازنده به دلیل باریک بودن ستون‌های خودرو اتخاذ شده است.

از دیگر خصوصیات جالب این مدل ، فنربندی بسیار نرم آنست که یادآور حرکات عمودی این اتومبیل هنگام حرکت ، و جمله معروف ژیان هیچوقت چپ نمی شود است !

۴.۵/۵ ( ۶ نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *