خرید ماکت ماشین و تیونینگ آن

با سلام خدمت کاربران محترم ماشین ماکت ، Customize کردن و یا اعمال تغییرات، بر حسب سلیقه فرد بر روی یک محصول، از دیرباز در بین عشاق خودرو رایج بوده. از تغییرات ظاهری گرفته، تا اعمال تغییرات بر روی سیستم تعلیق، پیشرانه و یا حتی کابین خودرو، راهی برای متمایز کردن خودرویی از دیگر خودروهای مشابه آن است.

 شاید تا کنون این موضوع به فکر شما رسیده باشد که چگونه میتوان ماکتی را بر حسب سلیقه خود تغییر دهید؟ برای مثال یک بادی کیت مشهور برای مدل خود نصب کنید، ماکت خود را به صورت Low Rider تغییر وضعیت داده و یا رنگ بدنه را به رنگ مورد علاقه تان تغییر دهید؟ پاسخ این سوالات را در مطلب ذیل خواهید یافت !

شورولت کوروت cs3
شورولت کوروت cs3

تغییر رنگ ماکت

تصور کنید شما قصد جمع کردن یک ست از شورولت کوروت های آبی رنگ دارید و برای تکمیل این ست به یک نمونه از کوروت C3 نیازمندید. اما رنگ مدلی که برای تکمیل این جای خالی یافته اید با یونیفرم مجموعه تان هماهنگ نیست . پس نخستین و بهترین تصمیم، تغییر رنگ اصولی مدل به رنگ دلخواهتان است. اما برای داشتن بهترین رنگ، نیازمند رعایت چند نکته کوچک در هنگام رنگ آمیزی هستید.

ابتدا مدل را باز کرده و تمامی اجزای پلاستیکی، لوگوها و نوشته های سرتاسر بدنه را با کاتر جدا کنید. در مرحله بعدی دو راه دارید. شما میتوانید از رنگ قبلی مدل به عنوان رنگ آستر استفاده کنید. اما پیش از اقدام باید بدانید که این حرکت موجب قطور شدن رنگ و در نهایت چفت نشدن درب ها و درست متصل نشدن لوگوها میشود. برای رنگ آمیزی مدل از این طریق ابتدا باید سطح رنگ را با استفاده از سمباده نسبتا نرم (مثلا سمباده ۱۰۰۰) خراش داد تا به بدنه ای زبر برسید. سپس بدنه را توسط میله ای بالاتر از سطح زمین فیکس کرده.

البته پیش از هرچیز توجه داشته باشید که برای رنگ رزی مکانی را انتخاب کنید که کمترین میزان گرد و خاک را داشته باشد. پس از فیکس کردن مدل، با اسپری رنگ یا پیستوله، از فاصله ۳۰-۵۰ سانتی متری به صورت یکنواخت رنگ آمیزی را شروع کنید. سعی کنید در جریان رنگ رزی کمترین میزان تلرانس قطر رنگ را داشته باشید و کار را با حوصله پیش ببرید.

در این روش میتوانید تا دو دور رنگ بر روی بدنه بپاشید. پس از خشک شدن نسبی رنگ، یک لایه نازک از کیلر میتواند سطح مدل را به خوبی براق نماید. ولی اگر بخواهید رنگی با کیفیت تری داشته باشید باید اول سطح مدل را با استفاده از خمیرهای رنگ بری شیمیایی بتراشید (برای استفاده از این نوع خمیر به شدت سمی و مضر برای پوست انسان باید از دستکش استفاده کنید).

سپس سطح بدنه فلزی را با استفاده از سمباده خراش بدهید تا به اصطلاح رنگ به خوبی بر روی سطح بدنه بشیند. سپس کار را با یک لایه آستر شروع کنید. لایه آستر باید نازک و یکنواخت باشد. پس از خشک شدن لایه آستر، سطح روی آن را با استفاده از سمباده خیلی نرم (مثل ۲۰۰۰ با آب) یکنواخت کرده  و رنگ اصلی را با رعایت نکات فوق الذکر بر روی سطح بپاشید و برای بالاتر رفتن کیفیت رنگ، از اسپری کیلر استفاده کنید.

کاهش ارتفاع
یکی از مرسوم ترین انواع کاستومایز کردن خودروها، کاهش ارتفاع خودرو بر حسب سلیقه شخصی است که این اپیدمی به کلکسیون برخی از ماکتبازان هم راه یافته است . شاید بخواهید کلکسیون خود را شبیه به گروه Low Familia و یا Low Riderها درست کنید. پس ناچارید دست به کار شده و ماکت را باز کنید. بسیاری از مدلهای کلکسیونی حرفه ای سیستم تعلیق پایه ای متشکل از یک فنر و لول دارند. شما میتوانید با برداشتن فنرو کوتاه کردن لول داخل فنر ارتفاع ماکت را به میزان دلخواه خود کاهش دهید. برای مثال ب ام و های ۲۰۰۲ کیوشو از ارتفاع بلند در بخش دماغه رنج میبرند، شما میتوانید با حذف فنر جلویی، ارتفاع این ماکت ها را به سطح معقول تغییر دهید.

تعویض رینگ
تعویض رینگ دو مدل با هم و یا ساخت رینگ جداگانه برای یک مدل، یکی از مهمترین انواع کاستومایز کردن یک ماکت کلکسیونی است. رینگ های اکثر ماکت های کلکسیونی (چه آماتوری و چه حرفه ای) با استفاده از یک خار کوچک در دیواره داخلی حلقه رینگ، به اکسل ها چفت شده اند. در مواردی که رینگ ها دارای کَپِ لوگوی میانی رینگ هستند باید کپ را با استفاده از یک ابزار تیز (مثل لبه تیغ) بیرون آورد و سپس رینگ را بیرون کشید.

البته برای جلوگیری از بروز مشکل و یا شکستن رینگ و اکسل باید این کار را در کمال آرامش و با حوصله انجام دهید و در هنگام جا زدن رینگ ها، مراقب حلقه نازک و شکننده دیسک ترمز باشید.

همچنین با استفاده از تکنیک های ریخته گری و قالبگیری می توانید رینگ جدیدی برای ماکت خود بسازید. اما این کار به علت پیچیدگی فرایند قالب سازی، سختی های خاص خود را دارد که توضیح آن از حوصله این مطلب خارج است.

ساخت قطعات و بادی کیت
شاید بارها در وبسایت E-Bay ماکت هایی را دیده باشید که بادی کیت و با قیمت های بعضا فضایی به فروش میرسند. اما عجله نکنید ! Bid نزنید ! شما میتوانید با هزینه بسیار کمتری مدل خود را به این کیت بدنه ها مجهز کنید.

مقوا، فایبرگلاس و حتی چوب، متریال هایی هستند که دست شما را برای ساخت و حالت دادن یک کیت بدنه باز نگه میدارند. برای اینکه به نتیجه بهتری برسید باید عملیات ساخت قطعات و اسمبل کردن را پیش از تغییر رنگ انجام دهید.

برای مثال برای ساختن یک باله عقب دو پایه، شما سه قطعه متفاوت دارید. ابتدا بر روی یک کاغذ، طرح اولیه سطح بالایی اسپویلر را رسم کنید و حالت دلخواهتان را طراحی کنید. سپس پایه های باله را به همین صورت بر روی کاغذ رسم کنید.

طرح اولیه را با قیچی بریده و الگوی خود را بر روی تخته نازکی از چوب قرار دهید و الگو را بر روی چوب (چوب بالسا میتواند گزینه بسیار خوبی باشد) پیاده کنید. حال چوب را با استفاده از اره مویی بریده و لبه ها را با سوهان نرم کنید. پس از اتصال قطعات با استفاده از چسب، نوبت رنگ آمیزی سطح میرسد.

۵/۵ ( ۱ نظر )

2 thoughts on “خرید ماکت ماشین و تیونینگ آن

  1. سلام وممنون از اطلاعات با ارزشی که زحمت جمع اوری وتنظیم آنرا برای بهربرداری سایر دوستان فراهم میاورید.
    میخواستم اگر زحمتی نیست در خصوص نگهداری ماکتها وهمچنین نحوه تعمیرات جزیی مثل شکسته یا افتادن پرف پاکن اینه انتن و… راهنمایی فرمایید.خصوصا برای ماکتهای حرفه ای وگران که دقتهای لازم مربوطه را می طلبد واشتباه در استفاده از مصالح غیر استاندارد کار مثل چسب ها و…منجر به اسیب های جدی تری به ماکت وطبعا افت ارزش فروان میگردد.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *